Szervezetünk hírei


Éjszakai gyakorlat a metróban
2016. február 24. 11:29
Éjszakai gyakorlat a metróban A fővárosi tűzoltók mellett a HUNOR mentőszervezet is részt vett kedden éjjel a budapesti 4-es metró alagútjában zajlott ellenőrző gyakorlaton. Magyarország hivatásos mentőszervezete március 1-jén Londonba utazik gyakorlatra, ahol egy szimulált metróbaleset helyszínén avatkoznak majd be nemzetközi környezetben.
A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság február 23-i gyakorlata éjfél előtt pár perccel kezdődött a nyolcadik kerületi, Rákóczi téri és a II. János Pál pápa téri metróállomás közötti alagútban. A gyakorlat célja az volt, hogy felkészítse a HUNOR mentőszervezetet a fővárosi metróvonalon történő beavatkozásokra, az esetlegesen felmerülő problémák feltárására és kiküszöbölésére, illetve a Budapesti Közlekedési Központtal való együttműködésre. A mentőcsapat március első napjaiban, Londonban egy olyan gyakorlaton vesz részt, amelyben éppen a mostani szituációban szükséges készségeket kell használnia.
 
Az elképzelt szituáció szerint a Rákóczi téri metróállomás peronjáról két ember elindul a II. János Pál pápa tér felé vezető menekülőjárdán. A mellettük elhaladó szerelvény menetszele maga alá sodorja őket. A járművezető – miután észlelte a balesetet – azonnal vészfékezésbe kezd, amelynek hatására az első motorkocsiban elektromos zárlat és füst keletkezik. Ezt követően a tűzjelző berendezés tüzet jelez, beindítja a hő- és füstelvezető berendezést, s a jármű az alagútban ragad. A szerelvényen tartózkodó utasok csak a pálya feszültségmentesítése után tudják kinyitni az ajtókat, ám nem mindenki képes a saját erejéből elhagyni a vonatot. További nehézséget okoz, hogy a beszorult emberek kiemelése csak az első kocsi megemelésével lehetséges.
 
A gyakorlaton a HUNOR csapatának, valamint a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltóinak az volt a feladata, hogy a BKV munkatársainak közreműködésével kimentse a szerelvényben ragadt utasokat - akiket a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ hallgatói személyesítettek meg -, illetve a jármű alá szorult sérültet. A gyakorlat során fontos szerepet játszott a kárhelyparancsnok és a közlekedési vállalat központi forgalmi menetirányítója közti kommunikáció gyakorlása, valamint a beépített tűzvédelmi berendezések, felszerelések működésének, üzembiztonságának ellenőrzése is.
 
Az eseményen többek mellett részt vett dr. Tóth Ferenc tűzoltó dandártábornok, a BM OKF polgári védelmi főfelügyelője, Jackovics Péter tűzoltó ezredes, a BM OKF műveletirányítási főosztályának vezetője, valamint Varga Ferenc tűzoltó dandártábornok, fővárosi katasztrófavédelmi igazgató is. Dr. Kanyó Ferenc tűzoltó alezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltósági főfelügyelője előadásában a metróemelés pontos menetét ismertette a HUNOR tagjaival.
 
A hajnali két órakor zárult eseményen nyolcvanöt HUNOR-tag vett részt, húsz hallgató a Katasztrófavédelmi Oktatási Központtól érkezett, míg a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság részéről negyvennégy, a Zuglói Önkéntes Tűzoltó Egyesülettől pedig négy tűzoltó volt jelen.
Fotó: Csontos Ferenc Zoltán tű.törm./FKI és Jóri András - BM OKF

Kapcsolódó képek:
Éjszakai gyakorlat a metróban Éjszakai gyakorlat a metróban Éjszakai gyakorlat a metróban
További képek a galériában