Page 10 - KOK-Híradó 2020 május
P. 10

KOK Híradó



            részeként a tűzvédelem biztosításáról   belügyminiszter felügyelete és ellenőr- sági viszonyoknak megfelelően sza-
            is. A háborús viszonyok és a harci   zése alatt állt. A főparancsnoki tisztet az   bályozta a tűz elleni védekezés fel-
            cselekmények következtében az ország   országos tűzoltóparancsnok látta el. A   adatait  és  a  tűzrendészet  még  fo-
            tűzoltósága szétesett. A tűzoltók   tűzoltóságok tagjai katonai rendfokoza-  kozottabb társadalmasításáról intéz-
            közül  sokan  életüket  vesztették,  tot kaptak, kiadásra került az új egyen-  kedett.
            megrokkantak, hadifogságba kerültek.  ruházati szabályzat is, amely a szovjet tí-  A hatékonyabb működtetés érde-
            A felszereléseket nagy  veszteség   pusú egyenruházatot vezette be.  kében 1972. január elsejétől az állami
            érte, jelentős részüket elhurcolták   1956. évi 13. számú törvényerejű   tűzoltóság területi szerveit az illetékes
            az országból, ennek következtében   rendeletet a tűzrendészet három   tanácsok irányítása alá helyezték.
            a tűz elleni védekezés országszerte   területét – megelőző, mentő és felderítő   Az  állami  tűzoltóság  területi
            minimálisra csökkent. A tűzoltóság és  – határozta meg. A tűzoltási feladatokat   szerveinek szolgálati rendszeréről szóló
            a tűzrendészet újjászervezésének jogi   az állami, az üzemi és községi hivatásos  2028/1974. (VII. 21.) Mt. számú határozat
            alapját az Ideiglenes Nemzeti Kormány   és önkéntes tűzoltóságok látták el.  alapján januártól decemberig minden
            10.280/1945. ME számú rendelete adta.  Kötelezte az állami és a társadalmi   érintett parancsnokságon be kellett
            A rendelet előírta: „Az ország területén   szerveket és az állampolgárokat, hogy a   vezetni  a készültségi állomány 24/48
            minden olyan tennivalót, amelyet   tűzoltóságokat munkájukban segítsék.   órás  szolgálati rendszerét  24 óra
            valamely jogszabály a  tűzoltóság   A  Minisztertanács  a  tűzoltóságról  és   szolgálat - 48 óraszabad idő.
            feladatkörébe  utal,  az  egységes  a tűzrendészetről 30/1956. (IX.8.) M.T.   A rendszerváltást követően megje-
            magyar   tűzoltóság  tagjai  látják  számú  rendelet értelmében  tűzoltási   lent jogszabályok alapján a tűzoltás
            el.” A tűzoltóságnak eddigi, jellegük   szolgálatot az ország egész területén   és műszaki mentés az államtól az
            szerint történt elnevezését (hivatásos,  az állami tűzoltóság – a hivatásos és   önkormányzatok hatáskörébe került,
            önkéntes, köteles és magántűzoltóság)   önkéntes tűzoltóságok bevonásával   a tűzvédelmi hatósági jogkör pedig a
            megszüntette.  1946-ban   döntés – biztosította. A hivatásos tűzoltóság   tűzoltó parancsnokság székhelyének
            született  az  Országos   Tűzoltó  szolgálati ideje (folyamatosan) napi 24   önkormányzati jegyzőjéhez.
            Főparancsnokság felállításáról.   óra szolgálat, melyet 24 óra szabadidő   Az  1993-ban  megalakult  Tűz-  és
             Az    5.090/1948.  (V.13.)  Korm.  követett. Ez havi 336-360 órás szolgálati   Polgári  Védelmi Országos Parancsnok-
            számú rendeletnek jelentős hatása   időt jelentett.                  ság egy kezdetleges összevonási
            volt  a   tűzrendészet  szocialista  A kádári konszolidáció jelei érzé-  kísérlet volt a tűzoltási és a polgári
            típusú   átalakítására.  Létrehozta  kelhetőek voltak a tűzoltóságoknál is.  védelmi szakterület egybeolvasztá-
            az egységes állami tűzoltóságot.   Az tűzrendészetről szóló 1/1963. (VII.  sára.  1995.  július  1-jével  át  kellett
            Az ország valamennyi tűzoltósága a   5.) BM sz. rendelet az akkori gazda-  adnia a helyi önkormányzat részére a
                                                                                 tűzoltóság  működését  és  fenntartását
                                                                                 szolgáló  állami  vagyont,  illetve
                                                                                 a    költségvetési  előirányzatként
                                                                                 nyilvántartott eszközöket. Az önkor-
                                                                                 mányzati    tűzoltóság    szakmai
                                                                                 felügyeletét ekkor a  Tűz- és Polgári
                                                                                 Védelmi Országos Parancsnokság látta
                                                                                 el. Ez a felügyeleti forma azonban nem
                                                                                 bizonyult hosszú életűnek, hiszen az
                                                                                 1996-ban megjelent új  Tűzvédelmi
                                                                                 törvény és a Polgári védelemről szóló
                                                                                 törvény hatálybalépésével két új
                                                                                 országos hatáskörű rendvédelmi szerv
                                                                                 jött létre a BM  Tűzoltóság Országos
                                                                                 Parancsnoksága és a Polgári  Védelem
                                                                                 Országos Parancsnoksága.
                                                                                   Az 1999-ben megjelent katasztró-

           10                                                                                 XVI. évfolyam 1.  szám
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15