Page 9 - magazin-június
P. 9

7


          6,5-es földrengés Tolnában                                          ablakából kiugró embert” imitáló homokzsáko-
                                                                              kat dobtak egy óriási felfújható gumipárnára.
                                                                                A gyakorlatsorozat következő helyszíne
             rős földrengés okozta károkat, illetve a   le, majd a „magatehetetlen” gépkocsivezetőt   Csámpa település volt, ahol gépjárműre szerelt
             katasztrófa során megsérült emberek   hordágyra tették, és egy magasabb partsza-  hangosbeszélőn folyamatosan tájékoztatták a
         Emenekítését szimulálta az IRIS Európai   kaszra, biztonságos helyre vitték. Itt már a   lakosságot arról, hogy RBV (atom-biológiai-
          Uniós projekt részeként május 24-25-én meg-  mentőszolgálat munkatársai vették kezelésbe   vegyi) szennyezés miatt kitelepítésre van szük-
          tartott nemzetközi katasztrófavédelmi gyakor-  a „sérültet”. Eközben egy búvár az elmerült   ség, egyúttal ennek mikéntjét is ismertették a  KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. június
          lat, amelynek helyszíneit Tolna megye adta.  kocsi után kutatott. Miután megtalálták, először   településen élőkkel. A katasztrófavédelem és
                                                                              a rendőrség gázálarcot és vegyvédelmi felsze-
                                                                              relést viselő munkatársai négyes-ötös csopor-
                                                                              tokban kísérték ki a falu szélére a lakosokat,
                                                                              ebben az esetben az őket helyettesítő diáko-
                                                                              kat. A fi úk fején gázálarcos menekülőkámzsa,
                                                                              míg a lányokon légzésvédő maszk volt. A te-
                                                                              lepülésről kiérkezettek dózismérésen estek át,
                                                                              és nyilvántartásba vették őket. Mindez éles-
                                                                              ben, vagyis igazi veszélyhelyzetben is így
                                                                              történne. A kimenekítő autóbusz mosása,
                                                                              mentesítése Paks ipari negyedében, egy autó-
                                                                              mosóban zajlott.
                                                                                Ezt követően zajlott a személyi mentesítés,
                                                                              amelynek során Paks Hivatásos Önkormány-
                                                                              zati Tűzoltósága udvarán egy korszerű mente-
                                                                              sítési tábort állítottak fel a gyakorlat szervezői.
                                                                              Ennek központi létesítménye egy 56 négyzet-
                                                                              méteres, a sérültek ellátására alkalmas men-
            A feltételezés szerint Tolna megyét erős   felfújható légpárnával próbálták azt a felszínre   tesítő sátor volt. Ennél is nagyobb „menekült-
          földrengés rázta meg, amely jelentős károkat   hozni, ám ez nem járt sikerrel, így más megol-  tábort” alakítottak ki a gyakorlatsorozat szer-
          okozott több település infrastruktúrájában, ipa-  dást kerestek: a parton várakozó kamionmen-  vezői Pincehely sportpályáján, itt nyolc kisebb-
          ri és önkormányzati, polgári, kommunikációs   tő csörlővel vonszolta ki a roncsot a partra.  nagyobb – a települési pv-parancsnokság,
          létesítményekben, lakóingatlanokban. A ka-  A látványos mentést követően katasztrófa-  kárhely-parancsnokság (OSOCC sátor), a
          tasztrófában sokan megsérültek. A gyakorlat   védelmi célokra használt felfújható sátrakat és   befogadó, regisztrációs, ellátó, egészségügyi,
          során a szakemberek tesztelték a veszély   más, mentési műveleteket szolgáló eszközöket   a Pest Megyei Kutató Mentő Szolgálat – sátor
                                                                              várta a katasztrófa után itt gyülekező lako
                                            gy
          nagyságának becslési folyamatát, a különböző   gyártó cég tartott bemutatót a Szent László híd ártó cég tartott bemutatót a Szent László híd  várta a katasztrófa után itt gyülekező lako-
          paraméterek meghatározására kifejlesztett   alatt. Ennek részeként a híd korlátjáról „égő ház l al al al al tatatatatttttt. EEEEEnnnnnnnnnn kekekekek rrrrréésésésészezezezezekékékékéké tntntntnt aaaaa hhhhhídídídídíd kkkkkorororororlálálálálátjtjtjtjtjjjjáárárárárólólólólól „„éégégégégggggőőőőő háháháháházzzzz  sokat, sérülteket. Szirénázó mentőautók, o sokakakkakaakakakat,t,t,t,tt, ssssérérérérülülülü tetetekekekekeeettt.t.tt. SSSSSSSSSSziziziziziziziz réréréré
                                                                              so so so so so s so
          számítógépes programrendszert, amelyet az
          IRIS elnevezésű európai uniós projekt kereté-
          ben dolgoztak ki a szoftverfejlesztők. Éppen
          ezért a gyakorlat egyik célja annak tesztelése
          volt, hogy milyen mértékben tudja a katasztró-
          favédelmi menedzsment hasznosítani a szoft-
          verek által szolgáltatott információkat a dönté-
          sek előkészítésében. Az IRIS projektben 19
          ország 41 partnerszervezete vesz részt, a tol-
          nai gyakorlatsorozatra 12 országból érkeztek
          szakemberek. Az IRIS magyarországi tudomá-
          nyos projektvezetője Dr. Papp Antal, a BM OKF
          Igazgatási Főosztályának vezetője. A nagy
          nemzetközi érdeklődés egyik oka az volt, hogy
          most először került sor a kidolgozott szoftverek
          gyakorlati alkalmazásának próbájára a konkrét
          kárfelszámolásban, mentésben.
            A kétnapos rendezvénysorozatot felvezető
          sajtótájékoztatón Mácsai Antal pv. ezredes, a
          Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
          vezetője és Helmut Wenzel, az IRIS projekt
          vezetője magyarázta el annak céljait, tartalmi
          elemeit és a tolnai gyakorlatsorozat részleteit.
          Az első helyszín a Dunán átívelő Szent László
          híd és környéke volt. A feltételezés szerint a
          hídról a Dunába zuhant egy személygépkocsi,
          annak vezetője megsérült, de még el tudta
          hagyni a süllyedő járművet, most a parton fek-
          szik magatehetetlenül. Először a speciális
          mentők a híd korlátjáról köteleket eresztettek
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14