Page 11 - magazin-május
P. 11

9


           A tűzvédelmi hatóság szankcionális lehető-  Tûzeseti helyszíni szemle,
        ségei is megváltoztak. Ki kell emelni a tűzvé-                                                              2012. május
        delmi bírságot. Az erről szóló kormányrendelet
        részletesen  meghatározza  a  tűzvédelmi  bír-  beavatkozás-elemzés
        sággal  szankcionálandó  szabálytalanságokat
        és a kiszabható bírság alsó és felső értékét. A   A tapasztalat a legtökéletesebb tanulás. (kínai közmondás)
        41 szabálytalanság közül 23 esetben kötelező   Okos az, aki a másik kárán tanul. (magyar közmondás)
        a  bírság  kiszabása,  a  hatóságnak  ilyen  eset-
        ben – a korábbi szabályozástól eltérően – nincs   onulós  tűzoltóként  gyakran  megbe-  Ezek értelmezéséhez, „összerakásához” nagyon
        mérlegelési lehetősége. A bírságok mértékének   széltük  társaimmal  azt  a  beavatkozást,   rövid idő áll rendelkezésre. A sikeres tűzvizsgálat
        meghatározásánál az volt a cél, hogy az elret-  V amelyiken éppen túl voltunk. A megbe-  alapja,  hogy  a  tűzvizsgáló  perceptuális  látással  KATASZTRÓFAVÉDELEM
        tentő hatású legyen.               szélés egyrészt segített lelkileg feldolgozni a látott   rendelkezzen, azaz a számára fontos eltéréseket
           A  megyei  igazgatóságok  szabálysértési   tragédiát, másrészt hasznos volt a tapasztalatok   ki tudja emelni a környezetből. Ezt a képességet
        hatásköre  április  15­jével,  az  új  szabálysértési   összefoglalása miatt is. A tűzoltói hivatás erősen   kialakítani csak hosszas gyakorlással lehet.
        törvény hatályba lépésével megszűnt és meg-  gyakorlati  tapasztalatokra  épülő  tevékenység.   Fontos, hogy a szemle minél előbb megkez-
        szűntek a tűzvédelmi szabálysértési tényállások   Soha nem ismétlődő feladatokat kell hatékonyan,   dődjön.  Esetünkben  alapvető  a  „forró  nyomos”
              is.  A  szankciók  következetes  és  hatá-  gyorsan, hiba nélkül megoldani. A beszélgetések   vizsgálat megszervezése. Ekkor kaphatjuk a leg-
              sos  alkalmazását  ez  nem  befolyásolja   során összefoglaltuk a tapasztalatokat és azokat   több információt a helyszínről, ekkor még azok az
              a  tűzvédelmi  bírsággal  kapcsolatos   igyekeztük  a  következő  beavatkozásokon  hasz-  emberek is a helyszínen tartózkodnak, akik fontos
              változások miatt. A helyszíni bírság ki-  nosítani. Ezek a tapasztalatok azonban csak szűk   adatokkal  szolgálhatnak.  Nem  elhanyagolható,
              szabásának esetei az új szabálysértési   körben hasznosultak: szolgálati csoporton belül,   hogy ebben a fázisban a még folyamatban lévő
              törvény hatályba lépésével módosulnak:   jobb  esetben  továbbképzéseken,  gyakorlatokon   beavatkozás szervezettségére, színvonalára vo-
              a  jövőben  alapvetően  nem  tűzvédelmi   ismertettük, mutattuk be.  natkozó megfigyeléseket is tehet a tűzvizsgáló.
              szabálytalanság észlelésekor alkalmaz-  Tűzvizsgálóként  a  helyszíni  szemle  során   Mindezekre  tekintettel  a  szolgálatot  úgy  kell
              ható ez a szankció.          többször találkoztam olyan körülményekkel, ame-  megszervezni, hogy a tűzvizsgálat szükségessé-
                A  tűzvédelmi  hatóság  eljárási  bír-  lyek azt mutatták, hogy jobb szabályozással a tűz   gének felismerése után a legrövidebb idő alatt a
              sággal sújthatja az ügyfelet vagy az eljá-  keletkezését vagy továbbterjedését meg lehetett   helyszínre érkezzen a tűzvizsgáló. A tűzvizsgála-
              rás egyéb résztvevőjét. A fokozatosság   volna akadályozni. A tapasztalatok a szakma fej-  tot bűncselekmény gyanúja, vagy halál esetén a
              és az arányosság elvének figyelembe   lődésének alapját képezik. Hogyan lehet ezeket a   rendőrséggel közösen végezzük. A két szervezet
              vételével a tűzvédelmi hatóság továbbra   tűzmegelőzés,  tűzoltói  beavatkozás  során  szer-  közös munkája szervezést, odafigyelést igényel. A
              is élhet enyhébb szankcióval: felhívja az   zett információkat hasznosítani, a szakma javára   siker alapja, hogy a helyszíni szemle során a bi-
              ügyfél  figyelmét  a  jogszabálysértésre   felhasználni? Ehhez szükség van egy, a tűzmeg-  zonyítékok ne semmisüljenek meg, egymás mun-
              és kötelezi annak megszüntetésére.  előzéstől,  a  tűzoltástól  független  szakterületre,   káját  ne  akadályozzuk,  sőt  egymás  segítésével
                A tűzvédelmi szakhatóság tevékeny-  ahol elméleti ismeretekkel, gyakorlati tapasztala-  a hatékonyságot növeljük. Eljárásaink nagyobbik
              ségéért 2012. január 1­je előtt nem kel-  tokkal rendelkező emberek vetik objektív vizsgá-  hányada bűncselekmény gyanúja miatt indul. In-
              lett igazgatási szolgáltatási díjat fizetni.   lat, elemzés alá a történteket. Ez a szakterület a   tézkedési  kötelezettségünk  alapján  bűncselek-
              A fizetési kötelezettség így elsősorban a   tűzvizsgálat. A feladat fontosságát már több száz   mény  alapos  gyanúja  esetén  a  rendőrségnél  a
              hatósági engedélyezések (pl.: beépített   éve felismerték és az adott kor elvárásainak meg-  feljelentést haladéktalanul meg kell tenni.
        tűzjelző  és  oltóberendezések  engedélyezése,   felelően meghatározták, hogy a tűzvizsgálat mire   Az elsőfokú tűzvizsgálati eljárásokat a megyei
        eltérési engedélyezési ügyek) során az alapel-  terjedjen ki és annak során milyen feladatokat kell   katasztrófavédelmi  igazgatóságok  illetékességi
        járási  illetékre  korlátozódott.  Ezen  a  helyzeten   elvégezni.    területén belül a megyei tűzoltósági főfelügyelők,
        változtatott  az  egyes  tűzmegelőzési  hatósági,   Napjainkban a tűzvédelmi törvény határozza   a  tűzvizsgáló­beavatkozás­elemzők,  a  kataszt-
        szakhatósági  eljárásokért  és  szolgáltatásokért   meg a tűzvizsgálat célját. E szerint a tűzvizsgálat   rófavédelmi kirendeltségek tűzoltósági felügyelői
        fizetendő  igazgatási  szolgáltatási  díjról  szóló   a tűz keletkezési idejének, helyének és okának fel-  végzik. Katasztrófavédelmi kirendeltségek szintje
        BM rendelet. E szerint a szakhatósági közremű-  derítésére irányuló hatósági tevékenység, amely-  alatt tűzvizsgálati hatósági eljárást nem végezhet
        ködésért 13 ezer, a tűzvédelmi szakértői enge-  nek célja olyan tűzmegelőzési, tűzoltási beavatko-  senki.
        délyezési és nyilvántartásba vételi eljárásért, a   zási tapasztalatok megszerzése, következtetések   Elvárások a ma tűzvizsgálójával szemben:
        nyilvántartás vezetéséért 10 ezer, az egyedileg   levonása,  amelyek  alkalmasak  a  tűzmegelőzési   Magyarországon a tűzesetek 3­4 százalékát
        tervezett számítógépes szimulációs programmal   ismeretek  bővítésére  és  a  mentési  beavatko-  vizsgálják,  ez  évente  1300­1500  tűzvizsgálatot
        végzett műszaki megoldások jóváhagyására in-  zás feltételeinek javítására. A tűzvizsgálók tehát   jelent.  A  tűzvizsgálók  létszámának  meghatáro-
        dított eljárások lefolytatásáért 50 ezer forintot kell   komplex  feladatot  végeznek:  a  tűz  keletkezési   zásakor  törekedtünk  arra,  hogy  átlagosan  havi
        a kérelmezőnek május 3­ától fizetnie.  körülményeinek  feltárása  mellett  összefoglalják   egy tűzvizsgálatot végezzen a tűzvizsgáló. Ennyi
           Érdemes megemlíteni a szakterületet érintő   a szakmai tapasztalatokat, és a rendőrség nyo-  eset elegendő az újabb tapasztalatok megszer-
        szakmai állásfoglalásokat, amelyek a jogszabá-  mozati munkáját az általuk feltárt bizonyítékokkal   zéséhez,  a  rutin  kialakításához,  fenntartásá-
        lyok értelmezését, az egységes feladatellátást,   segítik.            hoz.  Legfőképpen  gyakorlati  ismeretekkel  kell
        a problémákra való gyors reagálást segítik elő.                       rendelkezniük  azoknak  a  szakembereknek  az
        Állásfoglalás született például a csarnoképüle-  Tűzeseti helyszíni szemle  eredményes  munkavégzéshez,  a  tűz  által  oko-
        tekben az OTSZ­től eltérő (füstkötényfal feletti)   A tűzvizsgálat legfontosabb, legtöbb információt   zott  elváltozások  felismerésére,  értelmezésére,
        tárolással,  továbbá  a  lakóházi  közlekedőkön   szolgáltató, legnehezebben végrehajtható eljárá-  akik a tűz keletkezési okát vizsgálják. Ezenkívül
        való tárolással kapcsolatban.      si  cselekménye  a  helyszíni  szemle.  Megosztott   fontosak a kommunikációs, műszaki és eljárásjo-
               Bérczi LKászló tű. dandártábornok,   figyelemre van szükség a több felől érkező infor-  gi ismeretek. Nem elhanyagolható a sikeresség
                    országos tűzoltósági főfelügyelő   mációk,  adatok,  tapasztalások  befogadásához.   szempontjából,  hogy  a  tűzvizsgáló  érez­e  elég
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16