Page 15 - katved-június
P. 15

13

           A kétszáznegyvenkilenc főből álló megyei hivatásos katasztrófavé-  már meglévő és új védművek kiépítése, megerősítése volt a fő felada-
        delmi mentőcsoport kilenc hivatásos tűzoltó-parancsnokság állomá-  tuk, de előfordult, hogy a mentett oldalon ellennyomó medencét kellett
        nyából berendelt tűzoltókból állt össze, akik még június 6-án indultak   kiépíteniük. Az állomány több helyen részt vett szivattyúk felügyele-
        segítséget nyújtani a Duna árvízi veszélyhelyzettel érintett területek   tében, működtetésében, személyek és védekezési anyagok szállítá-
        védekezési munkálataiban. Ezek során a kollégáink teljesítettek biz-  sában,  valamint  elsősegélynyújtásban.  A  mentőcsoport  búvárainak
        tonsági tiszti szolgálatot, őrszolgálatot, fi gyelőszolgálatot, felügyelték   embert próbáló feladat volt az átereszek és csatornák tömítése.
        a szivattyú üzemelését és részt vettek szivattyúzási munkálatokban,   A Bükk Mentőcsoporttal csaknem egy időben indult útnak Tokaj,
        irányítói  feladatokat  és  készenlétet  láttak  el,  mindemellett  homok-  Mezőcsát, Felsőzsolca, Tolcsva, Hollóháza, Gönc, Onga és Tolcsva
        zsáktöltés, -pakolás, -hordás, -átcsoportosítás, uszadék eltávolítása,   önkéntes  tűzoltó  egyesületének  összesen  ötvenkét  tagja,  akik  ha- KATASZTRÓFAVÉDELEM    2013. június
        védműépítés és -erősítés, illetve bordás megtámasztás is a feladataik   sonlóképen zsákokkal erősítették a védműveket, illetve szivattyúzási
        között szerepelt.                                    munkálatokban működtek közre Nagymaros, Győr, Dunabogdány és
           A tiszaújvárosi tűzoltók Kisoroszin rakták a homokzsákokat, szi-  Leányfalu településeken.
        vattyúztak és fi gyelőszolgálatot láttak el, a miskolciak ugyanezt tették   Mindkét csapat tagjai nem hivatásosként, hanem önkéntes alapon,
        Pilismarótnál a Szerencsről vezényelt kollégákkal együtt. A szendrői   önzetlenül végezték feladataikat, ezért köszönet illeti azon munkálta-
        és a mezőkövesdi hivatásos tűzoltó-parancsnokság állománya Leány-  tókat is, amelyek ily módon közvetve segítették az árvízi védekezést,
        falunál homokzsákolt, szivattyúzott és fi gyelte a gát helyzetének ala-  amikor lehetővé tették a mentésben részt vevőknek a helyszínre jutást
        kulását, illetve részt vett a kitelepítésekben. Ugyanezt a feladatot látta   és az ott tartózkodást.
        el az Ózdról érkezettek csapata is, ők Leányfalunál, Pilismarótnál és
        Dunabogdánynál dolgoztak, utóbbi helyen az encsi tűzoltókkal együtt.   Dr. Hudák Andrea tű. hadnagy hivatalvezető
        A sátoraljaújhelyiek és a kazinc-
        barcikaiak Tahitótfalun pakolták
        a homokzsákot, távolították el a
        vizet,  adtak  fi gyelőszolgálatot,
        tevékenykedtek  a  kitelepítés-
        nél.  A  Borsod-Abaúj-Zemplén
        megyei  hivatásos  katasztrófa-
        védelmi  mentőcsoport  június
        14-én érkezett haza.
           A  hetvenfős,  speciális  ké-
        pességekkel  rendelkező  Bükk
        Mentőcsoport június 5-én indult
        útnak,  hogy  Nagymaroson  se-
        gítse az árvíz elleni védekezést
        eszközeivel és nemzeti minősí-
        téssel rendelkező speciális ké-
        pességeivel. A csoportot június
        10-én vonták ki a védekezésből.
        Mintegy  három-négy  kilométer
        hosszú  védekezési  szakaszon                                                             Fotó: Bükk Mentőcsoport


        A csapatból öten a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság állomá-  Kft. kiválóan manőverező MI-2-ese megmutathatta, pilótája gyakor-
        nyába tartoztak, közülük ketten a HUNOR, egyikük pedig a HUSZÁR   latilag bármilyen látási viszonyok között biztonsággal végezi felada-
        mentőszervezet aktív tagja. A helikoptert tizenötezer repült órával a   tát. Az éjszakai légi szállításnak volt köszönhető egyebek mellett,
        háta mögött Imreh Lajos vezette. Az egység a megérkezés, valamint a   hogy Győrújfalunál sikerült megtartani a gátat. A helikopter igényei
        megyei katasztrófavédelmi igazgatóságon történő jelentkezés után fel-  egyébként nem voltak túl nagyok, mindössze egy huszonötször hu-
        készítette a helikoptert a mentésre. Ez azt jelenti, hogy eltávolították az   szonöt méteres, akadálymentes terület kellett neki a leszálláshoz.
        éppen felesleges felszereléseket, elhelyezték rajta a speciális, vízi fel-  A gép esténként gyakorlatilag folyamatosan dolgozott, kizárólag az
        adatokhoz szükséges eszközöket, köztük mentőhámot, alpintechnikai   üzemanyaggal való feltöltéshez, illetve a szükséges karbantartások
        felszereléseket. 24 órás ügyeletet láttak el, az indítóparancs megérke-  idejére szállt le. A légi járművet ezekben a napokban határteljesít-
        zése után pár percen belül a levegőbe is tudtak emelkedni.    ményen működtették, különösebb probléma nem adódott, de például
           A helikopter számára egy-egy forduló két percet vett igénybe at-  a fényszórókat még soha nem használták ennyi ideig folyamatosan,
        tól kezdve, hogy a gép pilótája felemelte a gépet, földi irányítás mel-  amikor az egyik kiégett, annak javítását a tankolás idejére időzítet-
        lett megközelítette a segítőket, akik közül egyikük elkapta a lelógó   ték, és utána mehetett a munka tovább. Az éjszakai szállítási fel-
        horgot, másikuk ráakasztotta a mintegy egytonnás, homokkal, vagy   adatok után a nappalok sem pihenéssel teltek, hiszen a helikopter
        homokzsákokkal teli big baget, a teherrel elrepült a nagyjából más-  legénysége ilyenkor is készültségben volt, ügyeleti szolgálatot adott.
        fél-két kilométerre lévő gáthoz, ott benavigálta magát a fák és egyéb   A MI-2-es hétszázötven percet, vagyis tizenkét és fél órát töltött
        tereptárgyak között, az alant dolgozókat nem veszélyeztetve a célig,   a  levegőben  homokzsákokat  szállítva  a  június  hatodikán  délután
        ahol szintén ketten várták és leakasztották a nagy csomagot. Ilyen   megkezdett bevetéstől a négy nappal későbbi áttelepülésig. A gép
        fordulóból összesen több mint kétszázhetvenet hajtott végre a heli-  június kilencedikén délután szállt fel Győr-Pérről, hogy előbb Esz-
        kopter, leginkább sötétedés után, amikor a katonai gépek pihenőre   tergomba, majd onnan Dunakeszi repülőterére menjen. Ott végül
        tértek. Ám mivel az árvíz éjszaka sem tartott szünetet, a katasztró-  a  legénységgel  három  napig  voltak  készenlétben,  majd  mindenki
        favédelemmel együttműködési megállapodásban lévő Forgószárny   hazatért. (Galántai)
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20