Page 18 - magazin-április
P. 18

16    Veszélyes áruk közúton                                                  miatt nagy összegû bírság kiszabására ke-

        IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK  és az ellenõrzés    ga. Több megyében elõfordul, hogy az ellen-  rült sor.
           Veszélyes áruk közúton

                                                                                     Az ellenõrzésben résztvevõk többféle
           és az ellenõrzés
                                                                                   problémából eredõen 833 hibát állapítottak
                                                                                   meg. Elmondható, hogy a hibák sokszor hal-
                                                                                   mozottan jelentkeztek, s azok száma az elõ-
           A veszélyes áruk szállításának terü-
                                                                                   zõ idõszakokhoz képest gyakorlatilag nem
           lete évek óta egyre preferáltabbá
                                               szélyes árut szállító jármû közlekedik, kevés
                                                                                   tottak meg az ellenõrök egy gépjármûre ve-
           válik az európai uniós és a magyar
                                                                                   títve. A szabálytalan szállítások számának
                                               ellenõrzésre alkalmas helyszín van, amit a
           döntéshozók elõtt, szorosabb ható-  õrzés ideje alatt nem, vagy csak kevés ve-  nagyon változott. 2009-ben 0,23 hibát állapí-
                                               szállító cégek elkerülnek, amint tudomást  stagnálása arra vezethetõ vissza, hogy a
           sági felügyelete mind társadalmi,
                                               szereznek az ellenõrzésrõl. Ezt kiküszöbölni  közlekedési morál, a szállítói fegyelem
           mind kormányzati szinten megfogal-  csak az ellenõrzések gyakoriságának növelé-  ugyan mutat pozitív változást, viszont a nö-
           mazott igényként jelentkezik. Ennek  sével, illetve a helyszín gyors, többszöri vál-  vekvõ jelenlét a közutakon, a hatékonyság-
           megfelelõen az OKF is kiemelt fi-   toztatásával lehetséges.            növelõ intézkedések, valamint a nem jelölt
           gyelmet fordít e szakterület fejlesz-  Az ellenõrzött 3665 gépjármû közül –  jármûvek fokozottabb ellenõrzése elõhozza
                                               80% belföldi, 18% EU-tagállam, 2% nem EU-  azokat a látens hibákat, hiányosságokat is,
           tésére. Ezt támasztja alá az elmúlt
                                               tagállam – 370-nél tártak fel szakembereink  amelyek eddig nem kerültek az ellenõrök lá-
           idõszakban végzett sokrétû felkészü-  hiányosságot. A magyar szállítók 9%-a, a  tókörébe. Ezek az adatok is jelzik annak a lét-
           lési és továbbképzési tevékenység,  külföldi szállítók 1,1%-a nem felelt meg vala-  jogosultságát, hogy a hivatásos katasztrófa-
           melyekre még fokozottabb igény je-  milyen szempontból az elõírásoknak. Az el-  védelmi szervek a továbbiakban is önálló ha-
           lentkezett az önálló hatósági jogkör  múlt évekhez képest tehát valamelyest  tóságként lépjenek fel a veszélyes áruk szál-
                                               csökkent a tapasztalt hiányosságok száma  lításának ellenõrzése során. Az ellenõrzések
           2007-es megszerzése és a 2009-es
                                               mind a belföldi, mind a külföldi szállítók kö-  szükségességét és hatékonyságát igazolja,
           jogszabályváltozások után. Cikkünk  rében. Az ellenõrzési jegyzékek elemzése  hogy a tárgyidõszakban szakembereink
           a 2009. évi tapasztalatokat foglalja  szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevõ  több, a korábbiakban már ellenõrzött gépjár-
           össze.                              nagyobb hazai cégek és vállalatok veszélyes  mûvel találkoztak, amelyek üzembentartói a

           Közúti szállítmányok ellenõrzése
           Az OKF területi szervei 2009-ben a korábbi
           évekhez hasonlóan – a Nemzeti Közlekedési
           Hatóság, a rendõrség, illetve a vámhatóság
           illetékes szervével egyeztetve, valamint
           önállóan is – folyamatosan tervezték és haj-
           tották végre az ellenõrzéseket. Az igazgató-
           ságok szakemberei az elmúlt év során 1313
           alkalommal vettek részt közúti ellenõrzésen,
           ez a 2008-as évhez képest 17,2%-kal több,
           ami jelentõs növekedésnek mondható. Az el-
           lenõrzési alkalmak számának komoly mérté-
           kû növekedése mellett az összes ellenõrzött
           gépjármûvek száma a 2008. évi 3254-hez
           képest szintén jelentõs növekedést, mintegy  árut szállító jármûvei az ADR szabályainak  feltárt hiányosságokat idõközben pótolták.
           12,6%-os emelkedést mutat. 2009-ben 3665  és elõírásainak többnyire megfelelnek, jelö-  Ezzel ellentétben olyan vállalkozások is sze-
           veszélyes árut szállító gépjármûvet ellenõriz-  lésük szabályos, kiegészítõ felszerelésekkel,  repelnek a nyilvántartásban, amelyeket az
           tek munkatársaink, ami a közutak biztonsá-  tûzvédelmi eszközökkel rendelkeznek. A  elmúlt év során már több megyei igazgató-
           ga szempontjából jelentõs mértékûnek te-  2009-ben tapasztaltak alapján a legtöbb hiá-  ságunk is megbírságolt különbözõ hiányos-
           kinthetõ.                           nyosság a belföldi fuvarozást vállaló kisebb  ságok miatt.
              Az úgynevezett fekete fuvarok kiszûrése  hazai vállalatok, illetve az Európai Unióból  Legtöbb hiba a fuvarokmányok nem meg-
           érdekében az igazgatóságok az elmúlt évben  származó külföldi cégek gépjármûveinél for-  felelõ vezetése mellett (124 esetben), a tûzol-
           7305 olyan, nem jelölt jármûvet is ellenõriz-  dult elõ.                tó készülékekkel (115), valamint a rakomány-
           tek, melyek nem szállítottak veszélyes árut.  Számos hiányosság volt az ADR 1.1.3.6  rögzítéssel kapcsolatosan (81) fordult elõ. Ki-
           A nem jelölt jármûvek vizsgálata során több  bekezdésében szereplõ bizonyos mentessé-  emelten kezelendõ az írásbeli utasítás hiánya
           esetben tártak fel olyan szállítást, ahol ve-  gi határ alatti mennyiséggel szállítók köré-  (59), a jármûvek (68), illetve a küldeményda-
           szélyes árut szállítottak a vonatkozó elõírá-  ben. Ezekben az esetekben a szállítók rend-  rabok (72) nem szabályos jelölése, bárcázá-
           sok betartása, illetve annak mindennemû  szeresen úgy végezték a szállítást, mintha  sa, valamint jelentõs mértékû a védõfelszere-
           szándéka nélkül.                    egyáltalán nem vonatkozna rájuk semmilyen  lések és a figyelmeztetõ jelzõeszközök hiá-
              Az ellenõrzések hatékonyságát a többi  ADR-szabály, ami viszont nem felel meg a  nya, érvényességi idejének lejárta, vagy mû-
           között befolyásolja az ellenõrzés helyének,  hatályos jogszabályoknak, így az ilyen ese-  ködésképtelensége (130). Sajnálatos módon
           idejének megválasztása, a forgalom nagysá-  tek jelentõs számában a súlyos mulasztások  még mindig jelentõs azon szállítmányok szá-
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23