Page 22 - magazin-december
P. 22

20        ársadalmi  vitára  bocsátották  a  ka-  jed. Éppen ezért szükségesnek látszik az al-  motiváltak  a  katasztrófák  megelõzésében,

        IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK  T és  fejlesztésérõl  szóló  szabályozási  só küszöbérték felét elérõ veszélyes anyag-  valamint a megfelelõ viselkedésmódok ve-

               tasztrófavédelmi  rendszer  javításáról
                                                                                   szélyhelyzetek  idején  való  megtartásában.
                                               gal dolgozó ipari üzemekre is kiterjeszteni az
                                               irányelv szerinti ellenõrzési jogkört. Az újon-
                                                                                   Az elõterjesztõ úgy látja, hogy jelenleg nem
           koncepciót, a kabinet szerint ugyanis a je-
                                                                                   biztosított sem a civil lakosság, a tanulók, a
                                               nan érintett üzemek számára a jövõ évben
           lenkor igényeit és kihívásait tükrözõ kataszt-
                                               ez összességében 100 millió, 2012-ben 300
           rófavédelmi törvényt széles körû társadalmi
                                                                                   pedagógusok, sem a közigazgatási vezetõk
                                               millió, azt követõen pedig évi 150 millió fo-
                                                                                   felkészítése,  az  legfeljebb  alkalomszerûnek
           konszenzusra kell alapozni. A katasztrófavé-
           delem nemzeti ügy, és a társadalom által el-
           várt szerepének betöltése megköveteli a kü-
                                                                                   vén  a  pedagógusokat  érdekeltté  tenni  ab-
                                               hatékonyabbá tétele érdekében bevezetik a
           lönbözõ természeti és egyéb változásokhoz  rintos költséget jelent. A hatósági felügyelet  nevezhetõ. Szükséges tehát pályázatok ré-
                                               kisebb súlyú jogsértéseket szankcionáló ka-
                                                                                   ban, hogy a jelenleg is meglévõ képzési le-
           igazodó  korrekciók  elvégzését,  az  állami  tasztrófavédelmi  bírságot.  Jelenleg  csak  a  hetõségeket kihasználják, ezen túl pedig be
           szerepvállalás növelését, valamint fejleszté-  veszélyes  ipari  üzem  bezárására,  a  veszé-  kell építeni a pedagógiai programokba a di-
           seket is.                           lyes tevékenység folytatásának felfüggesz-  ákok  felkészítését.  A  lakosság  védelmét
              A katasztrófavédelmi törvény 2000. ja-  tésére,  illetve  a  veszélyes  ipari  üzemben,  szolgálná egy modern riasztási rendszer ki-
           nuár elsejei hatályba lépése óta megnõtt a  veszélyes  létesítményben  található  veszé-  alakítása és mûködtetése is, amelyet más
           lakosságot, az anyagi javakat és a környe-  lyes  anyagok,  eszközök  elszállítására  és  országokhoz hasonlóan a mobiltelefon-háló-
           zetet veszélyeztetõ természeti katasztrófák  megsemmisítésére  ad  lehetõséget  a  tör-  zatra lehet építeni.
           száma,  összetettebbé  és  ellenõrizhetetle-  vény.  A  hatékonyság  és  a  gazdaságosság  Az elmúlt évek, beleértve a május-júniu-
           nebbé  váltak  a  civilizációs  veszélyforrások  érdekében egyszerûsödhet az engedélyezés  si borsodi árvizeket, megmutatták, hogy bi-
           és  azok  kiváltó  okai.  Az  elmúlt  években
                                               Egy évtized után
           többször adódtak olyan problémák, amelyek  Egy évtized után
           különbözõ  fajtájú  és  szintû  beavatkozást
           igényeltek. A kormány szükségesnek látja a
                                               a megújulás küszöbén
           települési önkormányzatok közremûködését
           megtartva az állam szerepvállalását növelni,  a megújulás küszöbén
           így garantálva a lakosság életének, vagyo-
           nának biztonságát, valamint az ország mû-
           ködõképességének  folyamatos  fenntartá-  és ellenõrzés rendszere, a BM OKF önállóan  zonyos helyzetekben korlátozni kell az em-
           sát. Ehhez fejlesztésekre van szükség, ame-  látja el a szakhatósági feladatokat.   bereket a veszélyeztetett terület elhagyásá-
           lyek az ország teherbíró képességére tekin-  Az  országba  kerülõ  veszélyes  anyagok  ban, vagy éppen az oda történõ belépésben.
           tettel csak fokozatosan valósíthatóak meg.   szállításának problémáját az új szabályozás  Külön terhet ró ugyanis a mentésben és vé-
              A kormány által október 15-én megtár-  úgy oldaná meg, hogy az ilyeneket szállító  dekezésben résztvevõkre, ha a lakosság egy
           gyalt  dokumentum  szerint  erõsíteni  kell  a  jármûveket  az  országba  történõ  belépéstõl  része a felszólítás ellenére is életveszélyes
           veszélyes  anyagokkal  kapcsolatos  súlyos  GPS segítségével nyomon követnék. Az el-  házában marad, azt nem hajlandó elhagyni.
           balesetek  elleni  védelmet.  Az  elmúlt  idõ-  lenõrzést  segítené  az  a  változás  is,  mely  A települések által készített kitelepítési és
           szakban bekövetkezett események – pl. a  szerint a határokon belül kizárólag a kataszt-  befogadási tervben pontosan ki kell dolgoz-
           Kolontár  külterületén  bekövetkezett  ipari  rófavédelem, míg az EU külsõ határain és a  ni  a  lakosságvédelmi  intézkedéseket  és
           szerencsétlenség  –  miatt  a  kabinet  meg-  vámudvarokon  a  vámhatóság  hajthatná  azok végrehajtásának rendjét. Szintén a te-
           fontolandónak tartja, hogy a katasztrófavé-  végre.  Az  ADR-ellenõrzéseket  végzõ  ka-  lepüléseknek kell biztosítani az átmenetileg
           delmi  törvényben  koncepcionális  szinten,  tasztrófavédelem területi szervei rendelkez-  fedél nélkül maradó lakosság ideiglenes el-
           közvetlenül  az  Alkotmányból  levezetve  je-  nek  a  feladat  ellátáshoz  szükséges  ADR-  helyezésére alkalmas közösségi építménye-
           lenjenek meg a civil típusú katasztrófákra,  ügyintézõi végzettséggel bíró ellenõrökkel.  ket.  A  hatékony  védekezéshez  elengedhe-
           minõsített  helyzetekre  vonatkozó  idõszaki  A tervezet kitér az iparfelügyeleti ható-  tetlen, hogy helyi szinten a védekezésért fe-
           szabályok. Ez jelentõsen növelné a kataszt-  ság létrehozására, ez a szervezet mûködtet-  lelõs személyek alapvetõ ismeretekkel ren-
           rófavédelem jelentõségét és mozgásterét a  né a hatósági engedélyezési és ellenõrzési  delkezzenek a katasztrófavédelem területén.
           minõsített  idõszakhoz  kapcsolódó  jogalko-  rendszert a veszélyesebb üzemek és tevé-  Jelenleg nem kellõen felkészültek az önkor-
           tás terén.                          kenységek esetében, biztosítaná a kárese-  mányzati  vezetõk,  ezért  az  önkormányzati
              A  szabályozás  említést  tesz  az  elmúlt  mény elhárítási, tervezési és irányítási rend-  dolgozók  egy  részét  legalább  alapszinten
           idõszak azon baleseteirõl, amelyek alsó kü-  szerének felügyeletét a kiemelten kezelendõ  védelmi referenssé kell képezni, õk közvet-
           szöbérték alatti üzemeknél következtek be,  üzemekben  és  létesítményekben,  valamint  lenül segítenék az önkormányzatok kataszt-
           olyanokban, amelyekre nem terjednek ki a  koordinálná  az  ágazati  biztonsági  feladato-  rófák elleni felkészülési, mentési, védekezé-
           katasztrófavédelem hatósági jogosítványai,  kat ellátó szervezetek iparbiztonsági ellenõr-  si tevékenységét.
           vagyis nem tartoznak a Seveso II. Irányelv  zéseit. Az iparbiztonsági felügyelet a veszé-  Az elmúlt idõszak katasztrófái – ezek so-
           hatálya alá. Az említett balesetek többnyire  lyes üzemek teljes „életciklusát” felügyelné  rán lakóházak százai semmisültek meg vagy
           veszélyeshulladék-feldolgozó  üzemekben,  a  tervezéstõl  a  beruházás  megvalósításán  váltak lakhatatlanná – megmutatták, hogy
           húsipari üzemek területén, klórt felhasználó  keresztül az üzem felszámolásáig, az üzem  az elemi lakhatási feltételek biztosítása, il-
           gazdálkodó  szervek  és  pirotechnikai  üze-  volt területének rekultivációjáig.  letve  a  káreseményt  megelõzõ  állapotok
           mekben következtek be. Az elõterjesztõ sze-  A lakosságot érõ veszteségek a szabá-  visszaállítása érdekében a kártalanítást-kár-
           rint e balesetek bekövetkezésének valószí-  lyozás készítõje szerint jelentõsen csökkent-  megelõzést  szolgáló,  komplex  pénzügyi
           nûsége csökkenthetõ lett volna, ha a ható-  hetõek, ha a szakma kellõen felkészült a vé-  rendszer  létrehozása  indokolt.  Egy  öngon-
           sági ellenõrzés ezekre az üzemekre is kiter-  dekezésre, a polgárok pedig tájékozottak és  doskodást  elõsegítõ,  a  piaci  alapú  biztosí-
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27