Page 23 - magazin-december
P. 23

21


       tást  állami  kártalanítással  kiegészítõ  rend-  zet, vagy a kockázati viszonyok azt indokolt-  tasztrófavédelmi  Fõigazgatóság  vezetõje
                              §
       szer létrehozása a cél. Ennek keretében az  tá  teszik,  ott  állampolgári  kötelezettségen  határoz a megelõzõ intézkedésekrõl, az elõ-
       állam fokozott mértékû felelõsséget vállal a  alapuló köteles polgári védelmi szervezetre  finanszírozásról, az erõk és eszközök átcso-
       piaci alapon nem biztosítható kockázatokra  lesz szükség. A szabályozás lehetõvé teszi a  portosításáról,  a  polgári  védelmi  szerveze-
       (megelõzéstõl a kártalanításig) és alapszin-  köteles  polgári  védelem  teljesítésének  tek mozgósításról, az állami tartalékkészle-
       tû, korlátozott mértékû kártalanítást nyújt az  pénzzel történõ megváltását, az így befolyó  tek  felhasználásáról,  átmeneti  irányítási
       öngondoskodást elmulasztók részére. A do-  összeg csak a polgári védelem fejlesztésére  szabályok bevezetésérõl, a védekezésre ké-
       kumentum  szerint  állami  szabályozással  fordítható majd. A köteles polgári védelmet  szülõk állami, felügyeleti ellenõrzésérõl. Egy
       elõírt felelõsségbiztosítás, illetve állami kár-  – a korábbi köteles tûzoltósághoz hasonlóan  katasztrófa  bekövetkezésekor  az  azonnali KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. december
       talanítás révén történhet mindez. Az állam a  – elsõsorban a településen lakó 22-27 éves  beavatkozás szükséges, azonban egy hosz-
       kármegelõzést és a kártalanítást a kataszt-  állampolgárokból célszerû megszervezni. Ha  szabb  lefolyású  veszélyhelyzet  esetén  (pl.
       rófavédelmi  hozzájárulás  és  a  tûzvédelmi  azonban a szükséges létszám így nem bizto-  árvíz) a védelem fenntartásához elengedhe-
       hozzájárulás  felhasználásával,  ezen  túlme-  sítható, azt a következõ korosztályból kell ki-  tetlen az állam apparátusának megfelelõ fel-
       nõen a költségvetés terhére valósítja meg.  egészíteni.                készülési idõt biztosítani a hatékony véde-
       A rendszer egyik elemeként megfontolandó  Szintén a megelõzést segíti az az elkép-  kezéshez. A veszélyhelyzetet megelõzõ idõ-
       egy új biztosítási termék, a kötelezõ ingat-  zelés, mely szerint újra – a valós kockázato-  szak fogalmának bevezetésével több idõ áll
       lanbiztosítás  bevezetése  az  elháríthatatlan  kat tükrözõ módon – el kell végezni a telepü-  majd rendelkezésre az események kezelésé-
       természeti katasztrófák bekövetkezése elle-  lések polgári védelmi besorolását, ez utoljá-  nek központi szintû koordinációjára.
       ni védekezés érdekében. A biztosítás a la-  ra ugyanis 1995-ben történt meg.   Az ár- és belvizek kártételei elleni véde-
       kosság öngondoskodásának elõsegítése ér-  Szükséges  a  korábban  hatályon  kívül  lem és védekezés az állam, az önkormány-
       dekében a beépített lakóingatlanokra terjed-  helyezett hatósági és szakhatósági jogkörök  zatok, illetve az érdekeltek (pl. tulajdonosok)
       ne ki és kötelezõ lenne. A koncepció abból  visszaállítása, ez biztosítja ugyanis, hogy a  feladata. Felelõsségi rendszerük jelenleg ne-
       kiindulva, hogy a károk megelõzése a leg-  katasztrófavédelem  átfogó  információkkal  hezen áttekinthetõ, azt a gyakorlati tapasz-
       fontosabb, és ezt a veszélyes üzemek tevé-  rendelkezzen az épített környezet és az inf-  talatok alapján egyszerûsíteni szükséges. A
       kenységében is hangsúlyosnak nevezi, ese-  rastruktúra  változásairól,  állapotáról.  A  je-  2010-ben levonult árvizek is rámutattak ar-
       tükben az okozható kár nagyságához igazo-  lenleg polgármestereknél, megyei közgyûlé-  ra, hogy az önkormányzatokra terhelt véde-
       dó kötelezõ felelõsségbiztosítás (vagy ezzel  si elnököknél lévõ jogköröket a katasztrófa-  kezési  feladatok  végrehajtásában  erõsíteni
       egyenértékû  vagyoni  biztosíték)  meglétét,  védelemhez kell telepíteni.   kell  az  állami  szerepvállalást.  Kiemelt  fon-
       illetve katasztrófavédelmi hozzájárulás telje-  A  lakosság  védelme  érdekében  a  kon-  tosságú  kérdés  a  víztársulatok  szerepének
       sítésére vonatkozó kötelezettséget írna elõ.  cepció szigorításokat is szükségesnek tart,  erõsítése. Az állami tulajdonba vételt köve-
          Hazánkban a meglévõ, mellesleg a 20.  így például a polgári védelmi kötelezettség  tõen ezek kezelnék a jelenleg önkormányza-
       század elején épült, mára elavult óvóhelyek  elmulasztása, vagy a veszélyeztetett terüle-  ti kezelésben lévõ, közel 50 ezer kilométer
       a lakosság 20 százaléka számára jelenthet-  ten  elkövetett  bûncselekmények  esetén.  hosszúságú  külterületi  vízelvezetõ-hálóza-
       nek  menekülési  lehetõséget,  újak  építése  Utóbbi ügyekben a büntetõeljárás lefolyta-  tot.  A  víztársulat  mûködési  területének  új
       nagy  ráfordítás  árán  lehetséges.  Ráadásul  tása soron kívül megtörténhet.  meghatározására   korszerû   és   költ-
       nem  elsõsorban  háborús  helyzet,  hanem  A katasztrófavédelem „nemzeti ügy” –  séghatékony üzemméretek kialakítása miatt
       egyéb, például mérgezõ anyagok kiszabadu-  szögezi le a koncepció, így abban a társada-  van szükség. E szerint mûködési terület el-
       lása  ellen  kell  a  lakosságot  védeni.  Éppen  lom legszélesebb köre vesz részt. Jelentõs  sõsorban  az  a  legalább  100  000  hektár
       ezért a tervezet kidolgozója nem egy stati-  szerep hárul az önkéntes és civil szerveze-  nagyságú földrajzi terület, amelyen társulat
       kus, hanem egy változó körülményekre rea-  tekre is, például a külföldön és itthon több-  mûködik,  vagy  amely  területen  a  társulat
       gálni képes, info-kommunikációs technoló-  ször is bizonyított önkéntes mentõszerveze-  legalább  500  kilométernyi  közcélú  vonalas
       giát felhasználó rendszer fejlesztését tartja  tekre is. Meg kell teremteni annak lehetõsé-  létesítményt tart fent és üzemeltet. Változás
       indokoltnak.                       gét,  hogy  a  speciális  eszközökkel  és  kép-  lesz a vízkár-elhárítási célú tározók létesíté-
          Külön fejezetet szentel a szabályozás a  zettséggel rendelkezõ szervezetek jogszerû-  se,  amellyel  az  árvizek  idején  lefolyó  víz-
       polgári védelemnek, azon belül a polgári vé-  en, megfelelõ szakmai irányítással és nem  mennyiség
                        § részleges  és  ideiglenes  vissza-
       delmi szervezetek átalakításának. E fejlesz-  utolsó  sorban  a  mûködésükhöz  szükséges  tartása, ezzel a veszélyeztetett térség elön-
       tést két egymást erõsítõ elem biztosíthatja,  pénzügyi forrásokkal részt vehessenek a ha-  tés elleni védelmének biztosítása a cél. A lé-
       egyrészt az önkéntesség alkalmazása, más-  zai védekezési tevékenységben. Fenntartá-  tesítésre kijelölt ingatlan tulajdonosa, illetve
       részt a történelmi hagyományokon alapuló  suk pénzügyi feltételeit alapvetõen önerõbõl  használója köteles tûrni, hogy a vízügyi ha-
       köteles  polgári  védelem  mûködtetése.  biztosítanák, amelyet a pályázati támogatá-  tóság  határozata  alapján  ingatlanát  vízkár-
       Utóbbi biztosítása érdekében a polgári vé-  sok  egészíthetnek  ki.  A  költségvetésnek  elhárítási célú tározóként kijelöljék, mivel az
       delmi kötelezettség életkori határát a min-  évente  megközelítõleg  20-25  millió  forint  közérdeket  szolgál.  Amennyiben  annak  el-
       denkori  öregségi  nyugdíjkorhatárig  kell  ki-  többletköltséget  jelentene  a  támogatás.  helyezkedése  vagy  a  használati  korlátozás
       tolni.  Ez  lehetõvé  teszi,  hogy  az  állam  –  Igénybevételük  esetén  az  állam  térítené  az  ingatlan  rendeltetésszerû  használatát
       amennyiben a védelem másként nem bizto-  meg költségeiket.             megszünteti vagy jelentõs mértékben aka-
       sítható – az egyes gazdálkodó szerveknél al-  A  szabályozási  tervezet  értelmében  a  dályozza,  a  tulajdonos  az  ingatlan  megvá-
       kalmazott, speciális képzettségû, de a had-  katasztrófák elleni védekezés hatékonyabbá  sárlását, illetõleg kisajátítását a beruházótól
       kötelezettség  felsõ  korhatárát  betöltött  ál-  tétele érdekében már a katasztrófa bekövet-  kérheti.
       lampolgárokat is igénybe vehesse. Azokon  kezte elõtt intézkedéseket kell tenni, dönté-  Kiemelt  fontosságúnak  tartja  a  doku-
       a  településeken,  ahol  nincs  megfelelõ  ké-  seket kell hozni. Amennyiben helyi szinten  mentum  a  veszélyhelyzeti  kommunikáció
       pességû  önkéntes  polgári  védelmi  szerve-  ez nem megoldható, akkor az Országos Ka-  rendszerének kialakítását, amely a veszély-
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28