Page 24 - magazin-december
P. 24

22    helyzetek  és  katasztrófák  elhárításában  rel  felruházott  személynek  megtenni.  Leg-  Felkészülés az EU

                                                                                   Felkészülés az EU
        IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK  résztvevõ  szervek  hatékonyságát  növeli.  fontosabb tényezõ a védekezésben résztve-  2011. elsõ félévi

                                                                                   2011. elsõ félévi
           Ehhez alapvetõ feltétel a térinformatikai fej-
                                               võ erõk szervezett és vezetett tevékenysé-
                                               ge, amelyhez az adott helyszínekre koncent-
           lesztések  megvalósítása,  amellyel  a  ve-
           szélyhelyzet-kezelésben  résztvevõ  hatósá-
                                               rált hatékony szakmai irányítás és minden
                                                                                   Rendezvények
           gok közötti együttmûködés, adatkommuni-
                                               oldalú támogatás kapcsolódik.
                                                  Manapság  egyre  gyakoribbak  a  nem
           káció  gördülékenyebbé  válik,  továbbá  ele-
           mezhetõ  a  különbözõ  kockázati  tényezõk
           bekövetkezésének valószínûsége.
                                               katasztrófahelyzetek. Ezek megoldása pénz-
                                               ügyi forrást igényel, amelyre a katasztrófa-
                                                                                   A BM OKF-nek a magyar elnökséggel össze-
              Az Európai Unióban már több mint egy  tervezett, de azonnali beavatkozást igénylõ  a magyar elnökség alatt
           évtizede elfogadott az egységes európai se-  védelmi  célelõirányzat  szolgálna  fedezetül.  függésben  három  elnökségi  rendezvényt
           gélyhívó szám, a 112. Magyarország szabá-  Ebbõl  elsõdlegesen  a  katasztrófa  sújtotta  kell  megszerveznie.  Az  elõzõ  részben  már
           lyozási oldalról túlnyomórészt biztosította a  területen történõ szakszerû és hatékony be-  említett Árvízvédelmi Munkamûhelyt 2011.
           norma átvételét, a valódi univerzális segély-  avatkozáshoz  hiányzó  anyagi-technikai  fel-  január 24. és 26. között rendezzük meg Bu-
           hívó rendszer kialakítása az érintett szerve-  tételek pótlása oldható meg. Ugyanakkor a  dapesten.  A  szakértõi  munkamûhelyre  az
           zetek közötti egyetértés hiányában azonban  célelõirányzat  lehetõséget  teremtene  arra  EU  és  az  EGT  tagállamaiból,  valamint  ha-
           elmaradt.                           is,  hogy  az  azonnali  beavatkozást  igénylõ  zánkból közel 100 résztvevõt várunk. Az ülés
              A tervezet foglalkozik a veszélyhelyze-  feladatok végrehajtásához, illetve a veszély-  eredményei fogják képezni az alapját az ár-
           tet megelõzõ, illetve az annak bekövetkezte  helyzetet  megelõzõ  idõszak  tevékenységé-  vízvédelmi  tanács  következtetéseinek,  me-
           utáni  idõszak  finanszírozási  kérdéseivel.  hez azonnal lehívható pénz álljon rendelke-  lyeket a februári PROCIV ülésre nyújtunk be.
           Elõbbi idõszakra csak az elvek szintjén ér-  zésre, amelybõl a soron kívüli beszerzések,  Idõben  második  rendezvényünk  lesz  a
           demes és szükséges tervezni, hiszen a fi-  illetve a mûködési biztonságot szolgáló fel-  SEVESO-II. Irányelv Illetékes Hatóságok Bi-
           nanszírozási normatívák nem szakadhatnak  adatok  finanszírozhatóak.  Ebbõl  hívhatnák  zottsága 2011. április 6. és 8. között, 100
           el az adott idõben hatályos szabályozások-  le a helyszíni védekezésre szükséges forrá-  tervezett résztvevõvel. Az esemény, melyet
           tól és a közgazdasági elvektõl. A beavatko-  sokat,  így  nem  történhet  meg,  hogy  vala-  Budapesten  rendezünk  meg,  a  SEVESO-II.
           zó erõk katasztrófa sújtotta területen való  melyik  önkormányzat  pénz  hiánya  miatt  Irányelv  végrehajtását  segítõ  komitológiai
           munkájához rendszerszerûen és megbízha-  nem teszi meg a védekezéshez szükséges  szakbizottság.
           tóan mûködõ logisztikai hátteret kell bizto-  lépéseket.                   2011. május 23. és 25. között szervez-
           sítani, ahol meg kell teremteni az azonnali  A veszélyeztetett térségek és az ott élõ  zük meg az EU Polgári Védelmi fõigazgatók
           beavatkozáshoz  szükséges  készletek  táro-  lakosság  életének  megóvása  növelhetõ  a  26. ülését szintén a fõvárosban. A rendez-
           lásának,  mozgatásának  és  a  katasztrófa  különbözõ veszélyes anyagokat kezelõ szer-  vényre, amely az EU tagállamok polgári vé-
           sújtotta területekre történõ gyors kiszállítá-  vezetek anyagi, úgynevezett katasztrófavé-  delmi vezetõinek magas szintû találkozója,
           sának feltételeit. A fejlesztést a katasztró-  delmi  hozzájárulásával.  A  veszélyes  ipari  egyúttal fontos politikai iránymutató az
           favédelem  jelenlegi  logisztikai  támogató  üzemekkel  kapcsolatos  díjakból,  bírságok-  európai uniós polgári védelemben,
           képességének hiányai indokolják. A korsze-  ból  származó  bevételeket  is  külön,  a  Ka-  hozzávetõlegesen 180 résztve-
           rû  tárolási,  anyagmozgatási  eszközök,  a  tasztrófavédelmi Alapban kezelnék, amely-  võt várunk.
           szállító  eszközpark  megújítása,  továbbá  a  bõl a hozzájáruláshoz hasonlóan a veszély-
           beavatkozási  készletszintek  megemelése  helyzet-kezelés,  beavatkozás  és  helyreállí-
           és a biztonsági kockázatok szerinti átstruk-  tás finanszírozására lehetne költeni.
           turálása együttesen indokolják a logisztikai  Bár  a  jelenleg  hatályos  törvény  ki-
           támogató  rendszer  alapszintû  képességei-  mondja, hogy a BM OKF fõigazgatója meg-
           nek minõségi bõvítését. A katasztrófavéde-  határozza a tûzvédelmi és mûszaki mentési
           lem logisztikai rendszerének fejlesztése pá-  feladatok  végrehajtásának  szakmai  köve-
           lyázati  forrásokból,  valamint  a  központi  telményeit, irányítja és ellenõrzi az aláren-
           költségvetésbõl valósulhat meg. A fejlesz-  delt szervezetek szakmai munkáját és tevé-
           tés iránya a Budapesten kialakítandó köz-  kenységét, máig tisztázatlan a tûzoltóságok
           ponti  logisztikai  bázis  mellett  a  dunántúli  feletti  szakmai  felügyelet  kérdésköre,  ép-
           régióban,  illetve  vagy  a  Duna-Tisza  közén  pen  ezért  ellehetetlenült  a  szakmai  hibák
           vagy  az  Alföldön  egy-egy  logisztikai  köz-  korrigálása, a hibát vétõk felelõsségre vo-
           pont bevonása az egy idõben több helyszí-  nása.  Mindez  a  tûzvédelmi  törvényben
           nen  folytatandó  védekezéshez  szükséges  megfogalmazott azon elv sérüléséhez veze-
           anyagi-technikai, egészségügyi támogatási  tett, mely szerint a hivatásos önkormány-
           feladatok gyors és hatékony végrehajtása  zati  tûzoltóság  az  egységes  elvek  alapján
           érdekében.                          szervezett rendvédelmi szervezet része. Az
              Az  elmúlt  idõszak  tapasztalataiból  kell  elõterjesztõ  a  problémák  kiküszöbölését  a
           kiindulni a katasztrófa sújtotta területté nyil-  tûzvédelem állami kézbe történõ helyezésé-
           vánítás jogszabályi változtatásakor. Minden  ben látja, így garantált lehet egy helyi érde-
           esetben az adott katasztrófahelyzetre kidol-  kektõl  mentes,  megfelelõ  szintû  irányítás-
           gozott tervek alapján szükséges a beavat-  sal  bíró  rendszer  kialakítása  és  a  hatéko-
           kozási feladatokat végrehajtani és az azon-  nyabb tûzvédelem.
           nali intézkedéseket az arra jog- és hatáskör-  Összeállította: Újhegyi Katalin
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29