Page 10 - magazin-május
P. 10

8    A képzések egy részét lehet itthon lebonyolítani.

      IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  többi laktanyában készenléti szolgálatot telje-
          Az oktatási tematika általános része megegyezik a

          sítőkével, a különleges feladat ellátását segítő
          napi képzésnek azonban része a saját erőből
          épített  fatüzelésű  tűzszimulációs  konténer,
          amelyben a belső, zárt térben keletkezett tü-
          zek oltását gyakorolják, megismerik a védeke-
          zési és támadási technikákat. Rendszeresek a
          tűzoltási gyakorlatok a reptéri égetőgödörnél,
          a  száz  négyzetméteres  felületen  esetenként
          húsz-huszonöt  tonna  üzemanyagot  égetnek
          el. A sorban ezután következik az a képzés,
          amelyhez a légikikötő tűzoltói Lipcséig utaz-
          tak. A csoportot Jambrik Rudolf tű. ezredes,
          kirendeltségvezető vezette.
             A  gyakorlat  a  második  része  volt  annak
          a tavaly novemberi, budapesti felkészítésnek,
          amikor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
          öt  napon  át  negyvenórás  elméleti  képzésen
          vett részt a tizenhat tűzoltó. A lipcsei kiképző-
          központot a régi laktanyából alakították át, mára  különféle tüzeket oltottak. Elsajátították azokat  ményeknek valamennyi magyar reptéri tűzoltó
          ez Európa egyik legkorszerűbb, minden igényt  a  technikákat,  amelyekkel  az  üzemanyagtó-  megfelelt és erről tanúsítványt is kapott.
          kielégítő kiképzőkomplexuma. Négyféle kikép-  csák vagy éppen a csöpögő kerozin tüzét kell   Először 2010-ben jártak – akkor még – fe-
          zőállomás áll rendelkezésre: a Boeing 747-es  oltani, de elmélyültek a hajtóműben, a segéd-  rihegyi tűzoltók Lipcsében, négy évvel ezelőtt
          szimulátor, vagyis az a gázüzemű szimulátor,  hajtóműben, a fékeknél, a futóműnél, illetve az  összesen harmincan vettek részt a képzésen.
          amelyen minden olyan tűzesetet „elő tudnak ál-  utas- és csomagtérben keletkező tűz oltási tak-  Rá  egy  évre  ugyanannyian  gyakoroltak  Né-
          lítani”, amely bármely repülőgép fedélzetén és  tikájában is. Megtanulták, hogyan kell az utaso-  metországban,  tavaly  pedig  tizenöten  trénin-
          egyéb szerkezeti részein előfordulhat, ezen kí-  kat szakszerűen kimenteni, a géptörzset átvizs-  geztek.  Az  idén  tizenheten  voltak  ott  a  gya-
          vül egy roll-over mobil konténer, egy légzőpálya  gálni, az utas- és a csomagteret átszellőztetni.  korlati  felkészítésen,  a  vezetői  állományból
          és egy olyan is, ahol a kézi tűzoltókészülékek  A felkészítésen volt idő arra is, hogy átismétel-  nyolcan első ízben szerezték meg a nemzetkö-
          használatát lehet gyakorolni.      jék a sugárcső helyes tartását, kezelését, vagy  zi tűzoltásvezetői képesítést. A repülőtéri tűzol-
             A  Németországban  töltött  három  nap  alatt  azt, hogy miként kell a gép körül mozogni. A tré-  tóság rendszeresített állományának a negyede
          a  magyar  reptéri  tűzoltók  átismételték,  amit  ning során ügyeltek arra, hogy minden tűzoltó  még nem vett részt hasonló gyakorlaton.
          korábban elméletben megtanultak, így a tűz-  minden beosztásban lásson el feladatot, vagyis
          oltási,  felderítési,  gépátvizsgálási  taktikákat,  a szerepek cserélődtek. A képzés záróvizsgája   Kép és szöveg: Jambrik Rudolf tű. ezredes,
          megismerkedtek  a  veszélyforrásokkal,  majd  egy  komplex  gyakorlat  volt.  A  vizsgakövetel-  kirendeltségvezető

          A világ legimpozánsabb                                                    Fővárosi  Katasztrófavédelmi  Igazgatóság

                                                                                    Dél-Pesti  Katasztrófavédelmi  Kirendelt-
          vízhidas köszöntõje                                                   A  Repülőtéri  Hivatásos  Tűzoltó-pa-
                                                                                    ség
                                                                                rancsnokság  nagy  teljesítményű  habbal  oltó
                                                                                tűzoltó  gépjárművei  vízhíddal  köszöntötték  a
                                                                                Norwegian  légitársaság  Gatwick-Budapest
                                                                                járatát március 30-án. A vizes köszöntő olyan
                                                                                jól sikerült, hogy az internetes szavazáson hu-
                                                                                szonnyolc  pályázó  repülőtéri  tűzoltóság  közül
                                                                                az első helyen végzett a nemzetközi mezőny-
                                                                                ben valamennyi kontinens versenyzője közül.
                                                                                      Az  anna.aero  kiadó  által  meghirdetett  Fire
                                                                                Truck Water Arch (FTWA – Tűzoltó Gépjárművek
                                                                                Vízhídja) megmérettetés első helyének elismeré-
                                                                                seként a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Re-
                                                                                pülőtér Tűzoltóság a „The Arch of Triumph” címet
                                                                                kapta meg, az elismeréssel járó oklevéllel együtt.
                                                                                A  repülőtéri  tűzoltóságok  a  világon  mindenhol
                                                                                vizes  köszöntőben  részesítik  a  légikikötőbe  ér-
                                                                                kező légitársaság első járatát, ezzel üdvözölve a
                                                                                landoló repülőgépet a nemzetközi protokollnak és
                                                                                egyben a hagyományoknak megfelelően.
                                                                               Fotó: FKI RHTP  Kisdi Márk Máté tű. főhadnagy
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15