Page 10 - OKF Online Magazin
P. 10

8

nemzetközi gyakorlatok  a harmincnyolc fős kontingens a megadott időre megér-      tudomásul vették, hogy a hiba valószínűleg az ő
                        kezzen Koppenhágába, ahonnan az itthonról leszerve-        rendszerükben volt, és járműveink büntetés nélkül
                        zett busz viszi őket tovább Randersig.                     haladhattak tovább.

                           A második érdekes feladat a két mentőkutya légi
                        úton történő kijuttatása volt. Abból indultunk ki,
                        hogy itt nem lehet probléma, hiszen a legtöbb légi-
                        társaságnál a mentőkutyákat a segítő (vakvezető)
                        kutyákkal azonos módon kezelik, vagyis díjmente-
                        sen utazhatnak gazdájukkal az utastérben. Az elő-
                        készületek során derült ki, hogy ez csak éles beve-
                        téseknél, valós katasztrófahelyzetekben van így, ha
                        gyakorlatra megyünk, a kutyákat „csomagként” kell

                        feladnunk, betartva a Nemzetközi Légi Szállítási Szövet-      A csapat háromnapi önellátásra készült, ennek
                        ség (IATA) élőállatok fuvarozására vonatkozó szabály-      megfelelően vitt magával élelmiszert, ivóvizet, fo-
                        zatát. Ráadásul az ebek utazódoboza meglehetősen           gyóanyagokat, ilyen időtartamra gondoskodtunk
                        nagy volt, ekkora méretű speciális csomag szállításá-      üzemanyagról. Egy ilyen kiutazás nem az a kimon-
                        ra pedig nem minden repülőgép alkalmas, pláne nem          dott gasztrotúra, az élelmezés arra terjed ki, hogy
                        az adott időpontban. Így fordulhatott elő, hogy a két      a csapattagok megkapják a kemény fizikai igénybe-
                        mentőkutya és vezetőik átszállással, egy másik légitár-    vételnél szükséges minimum ivóvíz- és energia-be-
                        sasággal jutottak el Koppenhágába, majd ők is busszal      vitelt. Ez a gyakorlatban napi 750 g kenyeret, 2x400
                        „Neverland határához”.                                     g készételkonzervet, 2 májkrémet, 1 energiaszeletet
                                                                                   és 4 liter ivóvizet jelent. Emellett a táborban folya-
                           Egy másik kihívás a felszerelések „kvázi” légi szállí-  matosan volt meleg védőital (kávé, tea). A műveleti
                        tása volt, ami azok mérete, mennyisége és tulajdonságai    bázis üzemeltetéséhez és a kárhelyszínen a beren-
                        (veszélyes áruk) miatt még akkor is komoly feladatot       dezések működtetéséhez naponta körülbelül 150 liter
                        jelentett, akár az előkészítésükről, akár a megfelelő do-
                        kumentálásról beszélünk, ha a valóságban teherautók
                        vitték a csomagokat Dániáig. Az oszlopmenet zökke-
                        nőmentes volt végig, azonban az összesen nettó ötven
                        óra menetidő alatt a tízfős különítménynek volt alkal-
                        ma a szó szoros értelemben összerázódni. Az egyetlen
                        izzasztó szituáció rögtön a magyar-szlovák határ átlé-
                        pése után következett, a szlovák autópálya-rendőrség
                        ugyanis valamilyen adminisztrációs hiba folytán még
                        nem szerzett tudomást a magyarok érkezéséről, és
                        nem tudtuk azonnal igazolni útdíj-mentességün-
                        ket. Egy félórányi telefonálgatás után szerencsére
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15