Page 10 - katved-július-auguszttus
P. 10

8     kirendeltsége  állományából  állandó  hajó-

      IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  24/48  órás  szolgálati  rendben,  a  Mohács
           ellenőri  szolgálat  alakult,  amelynek  tagjai

           Nemzetközi Vízi Határátkelőhely épületéből
           indulva folyamatosan ellenőrzik a veszélyes
           árut szállító hajókat. A mohácsi határkikötő
           nemcsak  Magyarország,  hanem  az  egész
           unió  vízi  határátlépő  helye,  éppen  ezért
           minden  egyes  veszélyes  árut  szállító  vízi
           járművet,  de  legfőképpen  a  belépő  szállít-
           mányokat ellenőrizni kell, hiszen az említett
           vízi  járművek  a  belépés  után  akár  évekig
           is  hajózhatnak  Magyarország  és  az  unió
           területén,további  ellenőrzés,  kontrol  nélkül,
           amíg újra át nem lépik a határt.
             A  katasztrófavédelem  a  veszélyes  árut
           szállító, ADN hatálya alá tartozó hajók ellen-
           őrzése mellett az ADN hatálya alá nem tarto-
           zó hajókat is vizsgálja az esetleges be nem je-
           lentett,  szabálytalan  veszélyesáruszállítások
           kiszűrése érdekében.
             Veszélyes áruk vízi szállítása során 2012-
           ben szerencsére csupán egy komolyabb ese-
           mény történt, amikor egy körülbelül 1,3 millió
           liter gázolajat szállító tankhajó kikötés közben   a veszélyes szállítmányok nyomon követése,   mind pedig a folyó teljes élővilágát károsít-
           zátonyra futott. A baleset a lakosságra és a   valamint a külföldről Magyarországra belépő   hatja.
           környezetre igen nagy kockázatot jelentett.   vízi szállítmányok ellenőrzése.  A társhatóságok nyolc esetben intézked-
             A vízi balesetek megelőzése és a bizton-  Az ellenőrzések Győr-Moson-Sopron és   tek a helyszínen, kétszer figyelmeztetéssel,
           ságos vízi szállítás érdekében a Belügymi-  Baranya  megyében,  valamint  a  fővárosban   hatszor pedig – összesen 90 ezer forint ösz-
           nisztérium  Országos  Katasztrófavédelmi   összesen  tizenegy  helyszínen  zajlottak,   szegű – helyszíni bírság kiszabásával éltek.
           Főigazgatósága  többször  is  országos  ha-  emellett  mozgó  katasztrófavédelmi  ellenőri   Bírságot a hajónapló szabálytalan vezetésé-
           táskörű  akciósorozat  (DISASTER-akciók)   csoportok hét szolgálati hajóval menet köz-  ért,  valamint  a  tűzoltókészülékek  felülvizs-
           végrehajtását  irányította  a  társhatóságok   ben hajtották végre a különböző úszó léte-  gálati  idejének  lejárta  miatt  szabtak  ki.  Az
           bevonásával,  illetve  a  katasztrófavédelem   sítmények vizsgálatát. Ez a fajta ellenőrzé-  akcióban  résztvevő  hatóságok  együttesen
           területi szervei számos esetben vettek részt   si mód, a két, mozgásban lévő hajó közötti   tizenkét esetben intézkedtek, ez az összes
           a  társhatóságok  által  szervezett,  a  veszé-  átszállás, illetve a másik hajó fedélzetének   vízi jármű huszonegy százalékát jelentette.
           lyes áru vízi szállításának ellenőrzését célzó   megközelítése  rendkívüli  odafigyelést  igé-  A  DISASTER  akció  célja  volt  egyebek
           akciósorozatban.                  nyel mind a hajók kapitányaitól, mind pedig   mellett, hogy gyorsítsa a hatóságok közötti
             A BM OKF Iparbiztonsági Főfelügyelőség   az ellenőröktől.          információáramlást, átfogó képet adjon a du-
           koordinálása mellett július 9-10-én ismét or-  Az  ellenőrzés  hatékony  megvalósítása   nai  vízi  közlekedést  veszélyeztető  jelensé-
           szágos  hatáskörű  akció  zajlott  „DISASTER   érdekében az akcióhoz szükséges erőket és   gekről,  illetve  csökkentse  a  hatékonyságot
           ADN” elnevezéssel. A vízi szállítás ellenőr-  eszközöket a műveleti megyékhez csoporto-  hátráltató  átfedéseket,  a  párhuzamosságo-
           zése a Duna teljes magyarországi szakaszá-  sították.  A  katasztrófavédelemtől  összesen   kat és a kevésbé lefedett területek számát.
           ra kiterjedt, a hatékonyság érdekében abban   hatvannyolcan  vettek  részt  az  akcióban,  a   Összességében elmondható, hogy a ka-
           három  társhatóság,  a  Nemzeti  Közlekedési   társszervekkel együtt a létszám meghaladta   tasztrófavédelem és a társhatóságok közös
           Hatóság, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, il-  a százat.                hatósági  jelenléte  a  Duna  magyarországi
           letve az Országos Rendőr-főkapitányság is   A  két  nap  során  összesen  ötvenhét  vízi   szakaszán kiemelkedően fontos, a közösen
           részt  vett.  Az  akció  célja  volt,  hogy  támo-  járművet  vontak  kontroll  alá,  közülük  tizen-  végrehajtott  ellenőrzések  nagymértékben
           gassa  a  személy-,  jármű-,  és  áruforgalom   három szállított az ADN hatálya alá tartozó   hozzájárulnak a vízi közlekedés biztonságá-
           nyomon követését, a nemzeti és közösségi   veszélyes árut. A katasztrófavédelem össze-  nak növeléséhez. Ez azért is lényeges, mert
           előírások  betartása  mellett  az  ellenőrzé-  sen négy esetben tárt fel szabálytalanságot,   a  biztonságos  tranzitútvonal  megteremtése
           sek  időtartamának  csökkentését,  valamint   amely az összes ellenőrzött ADN-es jármű   elősegíti a versenyszféra számára a vállal-
           a  biztonsági  követelmények  teljesítésének   csaknem harmincegy százalékát érinti, ezen   kozóbarát  üzleti  környezet  megteremtését.
           szavatolását.  A  művelet  célpontjában  az   ügyekben hatósági eljárás indult. Az ellenőr-  Ez az egyik elengedhetetlen feltétele a glo-
           illegális  nemzetközi  és  belföldi  veszélyes   zött vízi járművek összesen 57 ezer tonná-  bális  gazdasági  válságból  való  kivezető  út
           szállítmányok felderítése, a rejtett vagy sza-  nyi, valamint közel 2,7 millió liter veszélyes   megtalálásának,  miután  a  szállítóvállalatok
           bálytalan veszélyesáru-szállítás feltárása, a   árut  szállítottak.  A  számok  is  bizonyítják,   számára kedvező környezet hatására a du-
           közlekedési biztonság növelése, a jövedéki   mennyire fontos a szabálytalanságok kiszű-  nai személy- és áruszállító forgalom növeke-
           szabálytalanságok feltárása, valamint a vízi   rése, hiszen egy-egy veszélyes árut szállító   dése prognosztizálható. Ez további hasonló
           járművek  állapotával  összefüggő,  más  jog-  hajót  ért  baleset,  vagy  rendkívüli  esemény   ellenőrzési akciók szervezését teszi szüksé-
           szabályokban  meghatározott,  a  közlekedés   következményeként a Duna a magyarorszá-  gessé, ami nagyban hozzájárulhat Magyar-
           biztonságát  befolyásoló  szabálytalanságok   gi  szakasztól  egészen  a  Fekete-tengerig   ország egyetlen nemzetközi vízi útja bizton-
           kiszűrése állt. Az akció célja volt ezen kívül   elszennyeződhet, ami mind az ivóvízbázist,   ságának garantálásához.      (BM OKF-IBFF)
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15