Page 9 - katved-július-auguszttus
P. 9

7
        „DISASTER-ADN 2013”                                                   tásának  következetes  és  rendszeres  ellenőr-
                                                                              zése,  valamint  a  szállításokhoz  kapcsolódó
                                                                              telephelyi ellenőrzések fő céljai közé tartozik
        A Duna Európa VII. közlekedési folyosója, amely komoly biztonsági ki-  a  szabályok  pontos  betartásának  számonké-
        hívásokat  jelent  a  rendészeti  szervek  számára.  A  folyó  adottságainak   rése, elsősorban a balesetek megelőzésének
                                                                              elérése,  a  dunai  közlekedés  biztonságának
        köszönhetõen összeköttetést jelent a vízgyûjtô területéhez tartozó orszá-  garantálása érdekében.
        gok között, így a Duna-régiót a schengeni és a nem schengeni tagállamok,   A  Dunán  szállított  veszélyes  áruk  össz-
        valamint tagjelölt és más harmadik országok alkotják, ami megnehezí-  tömege  éves  szinten  eléri  a  százmillió
        ti az összehangolt rendészeti fellépést, az országok közötti koordináci-  tonnát.  Az  előző  években  évente  mintegy
        ót. A Fekete-tenger felôl a Dunán keresztül az Európai Unió tagállamai   háromezer-kétszáz  veszélyes  árut  szállító   KATASZTRÓFAVÉDELEM    2013. július-augusztus
        elérhetôek, sôt a Duna–Majna–Rajna-csatorna akár a kontinensen ke-    hajó jelentkezett be a NAVINFO-rendszeren
                                                                              keresztül.  Ezen  hajók  szállítmányával  kap-
        resztüli vízi szállítást is lehetôvé teszi.                           csolatos  veszélyesáru-osztályok  szerinti
                                                                              statisztikai  adatokkal  az  előző  év  vonatko-
                                                                              zásában már rendelkezünk, így elmondható,
                                                                              hogy  ezek  közül  a  legtöbb  hajó  valamilyen
                                                                              üzemanyagot  (gázolajat  és  benzint)  szállí-
                                                                              tott.
                                                                                A  hivatásos  katasztrófavédelmi  szer-
                                                                              vek  2007  májusa  óta  rendelkeznek  önálló
                                                                              hatósági  jogkörrel  a  veszélyes  áruk  közúti
                                                                              szállításának  ellenőrzésében  tekintetében.
                                                                              A  katasztrófavédelemről  és  a  hozzá  kap-
                                                                              csolódó  egyes  törvények  módosításáról
                                                                              szóló 2011. évi CXXVIII. törvény elsődleges
                                                                              célja  a  lakosság  biztonságának  és  bizton-
                                                                              ságérzetének  a  növelése,  a  természeti  és
                                                                              civilizációs  katasztrófák  elleni  védekezés
                                                                              hatékonyságának fokozása, a katasztrófavé-
                                                                              delmi szervezetrendszer erősítése, valamint
                                                                              a katasztrófavédelmi intézkedések eredmé-
                                                                              nyességének  növelése.  A  veszélyes  áruk
                                                                                                       Fotó: Jóri András
                                                                              szállításával  kapcsolatos  konkrét  feladatok
                                                                              és  kötelezettségek,  a  fenti  törvénnyel  mó-
                                                                              dosított  ágazati  törvényekben,  valamint  a
                                                                              hivatásos katasztrófavédelmi szerv eljárásai
                                                                              során a veszélyes áruk vasúti és belvízi szál-
                                                                              lításának  ellenőrzésére  és  a  bírság  kiveté-
                                                                              sére vonatkozó egységes eljárás szabályai-
                                                                              ról, továbbá az egyes szabálytalanságokért
                                                                              kiszabható bírságok összegéről, valamint a
                                                                              bírságolással összefüggő hatósági feladatok
                                                                              általános  szabályairól  szóló  312/2011.  (XII.
                                                                              23.) Korm. rendeletben fogalmazódtak meg.
                                                                                A 2012. január 1-én hatályba lépett ren-
                                                                              delet,  valamint  a  víziközlekedésről  szóló
                                                                              2000. évi XLII. törvény módosításával, a ve-
                                                                              szélyes áruk vízi szállításának ellenőrzését
                                                                              is önálló hatósági jogkörrel végzi a kataszt-
                                                                              rófavédelmi hatóság.
                                                                                A veszélyes áruk vízi szállításának dunai
                                                                              ellenőrzését  az  önálló  hatósági  jogkörrel
                                                                              rendelkező,  területileg  illetékes  nyolc  me-
                                                                              gyei katasztrófavédelmi igazgatóság és helyi
             z  Európai  Unió  stabilitásának  megőr-  lamok egy része (a schengeni külső határokkal   szervei  látják  el.  A  vízi  szállítás  esetén  az
             zése  érdekében  közösségi  szinten  az   rendelkező országok) egyszerre célpontjai és   ellenőrzéseket  nemzetközi  és  nemzeti  vízi
        A elkövetkező időszak egyik legfontosabb   tranzitállamai az illegális kereskedelemnek és   úton egyaránt, vagy a kikötők területén, illet-
        biztonsági  kérdésének  tekinthető  az  illegális   az  arra  épülő  vagy  ugyanezen  útvonalat  fel-  ve azon kívül veszteglő-, lekötőhelyen hajt-
        migráció  és  az  embercsempészet  mellett  az   használó jogellenes cselekményeknek, ezért a   ják végre a katasztrófavédelem ellenőrei.
        árucsempészet – kiemelten a veszélyes áru-  jelenség kezelése ezekre az országokra mind   A  vízi  szállítások  hatékonyabb  ellenőr-
        nak minősülő egyes jövedéki termékek csem-  nagyobb anyagi, biztonságpolitikai, jogalkotási   zése  érdekében  tavaly  a  Baranya  Megyei
        pészete – elleni eredményes fellépés. A tagál-  és morális terhet ró. A veszélyes áruk szállí-  Katasztrófavédelmi  Igazgatóság  mohácsi
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14