Page 14 - magazin-április
P. 14

12     A katasztrófavédelmi hozzájárulásról


      időszerű kérdések  A katasztrófavédelemrôl és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló, ez év január 1-jével hatályba lé-




           pett szabályozás nyomán jelentôs változások kezdôdtek a szervezet életében, a törvény számos új elemet is tartalmaz.
           Életre hívta például a katasztrófavédelmi hozzájárulást mint pénzügyi jogintézményt. A hozzájárulás a hivatásos ka-
           tasztrófavédelmi szerv központi szervének bevételeit növeli. Az új forrás bevezetésével a jogalkotó a megelôzési, il-
           letve katasztrófa-elhárítási feladatok ellátását kívánja finanszírozni.

           A törvény értelmében katasztrófavédelmi hoz-
                                             részére történő kiskereskedelmi forgalmazás-
                                                                                gésbe nem hozható egyéb szolgáltatás bevé-
           zájárulást két, egymástól egyértelműen elhatá-  ha a tárolás kizárólag közvetlenül a lakosság   bevétel;  veszélyes  tevékenységgel  összefüg-
           rolható jogcímen kell fizetni. A kötelezettek egyik   hoz, illetve lakossági szolgáltatás nyújtásához   tele (pl. ingatlan bérbeadás, fuvarozás).
           részét  azok  a  vállalkozások  képezik,  amelyek   kapcsolódik; az üzemeltetőnek és a gazdálko-  A  gazdálkodó  szervezetek  esetében  a  hoz-
           veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemet vagy   dó szervezetnek, ha az előző évben az éves   zájárulás fizetésének kötelezettsége szintén nem
           küszöbérték  alatti  üzemet  üzemeltetnek,  ide   nettó árbevétele nem haladta meg az 50 millió   függ a vállalkozás tevékenységi körétől, azonban
           értve a kiemelten kezelendő létesítményeket is   forintot;  nukleáris  létesítménynek  és  radioak-  a katasztrófavédelmi hozzájárulás számításának
           (üzemeltetők)  A kötelezettek másik része azok-  tívhulladék­tárolónak.  módszere  elkülönül  aszerint,  hogy  a  veszélyes
           ból  a  vállalkozásokból  áll,  amelyek  a  fentiek   A  törvény  és  végrehajtási  rendelete  tevé-  áruval a vállalkozás milyen tevékenységet folytat.
           közé nem sorolhatók, azonban a veszélyes áruk   kenységi körtől függetlenül egységes számítási   A törvény megkülönbözteti a veszélyes áru táro-


































           közúti szállítására vonatkozó külön jogszabály   módszer alapján és azonos mértékben szabja   lását – ideértve a bértárolást is –, gyártását és
           (ADR)  szerinti  veszélyes  áruk  tárolását,  gyár-  meg a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemel-  feldolgozását.
           tását és feldolgozását végzik (gazdálkodó szer-  tetők  katasztrófavédelmi  hozzájárulásfizetési   Amennyiben  a  gazdálkodó  szervezet  több
           vezetek).  A  veszélyes  anyagokkal  foglalkozó   kötelezettségét.  Egységes  szabályok  vonat-  tevékenységet  is  végez,  akkor  a  fizetendő  ka-
           üzemeltetők  száma  az  elsődleges  felmérések   koznak  az  olajiparra,  gáziparra,  műtrágya­  és   tasztrófavédelmi  hozzájárulást  valamennyi  te-
           alapján nagyjából 7­800­ra tehető, míg az ADR   növényvédőszer­iparra,  továbbá  a  gyógyszer-  vékenységre meg kell határozni, fizetni azonban
           hatálya alá tartozó veszélyes árukkal tevékeny-  iparra  is.  A  katasztrófavédelmi  hozzájárulás   csak azon tevékenység után kell, amelyik alapján
           séget  végző  gazdálkodó  szervezetek  száma   összege  a  veszélyes  tevékenységgel  össze-  a legnagyobb a katasztrófavédelmi hozzájárulás
           körülbelül 3500­ra becsülhető. A katasztrófavé-  függésben keletkezett – a jövedéki adó és az   összege.
           delmi  hozzájárulás  a  magánszemélyeket  nem   energiaadó összegével csökkentett – éves nettó   A hozzájárulás adók módjára behajtandó
           érinti.                           árbevétel 0,1 százaléka.           köztartozásnak minősül, továbbá a hivatásos
             Az érintettek jelentős száma mellett a tör-  A  hozzájárulás  alapját  képező  árbevétel   katasztrófavédelmi  szerv  jogosult  a  fizetési
           vény  több  –  egyébként  a  kötelezettek  közé   csökkenthető az indirekt módszer alkalmazá-  kötelezettség ellenőrzése érdekében az adó-
           tartozó  –  csoport  számára  ad  felmentést  a   sával, vagyis a teljes árbevételből le lehet von-  hatóságtól adatokat kérni. A katasztrófavédel-
           katasztrófavédelmi  hozzájárulás  megfizetése   ni  azokat,  amelyek  nyilvánvalóan  nincsenek   mi  hozzájárulás  negyede  visszaigényelhető
           alól. Nem kell katasztrófavédelmi hozzájárulást   összefüggésben a veszélyes tevékenységgel,   és  felhasználható  az  üzemeltető  veszélyes
           fizetnie az állami és önkormányzati szervnek; a   de ezeket megfelelő módon igazolni kell. Ilyen   tevékenysége által jelentett kockázat szintjé-
           közfinanszírozásban  részesülő  egészségügyi   lehet  például:  pénzügyi  tevékenységből  szár-  nek  csökkentését  szolgáló  műszaki  intézke-
           szolgáltatónak;  a  gazdálkodó  szervezetnek,   mazó bevétel; képzésből, oktatásból származó   désekre.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19