Page 10 - magazin-április
P. 10

8       A  fentiekből  egyértelműen  látszik,  hogy  a   A  kritikus  infrastruktúra  esetén  beszélni   adat, amelyhez koordinált, jó kommunikációs

      időszerű kérdések  kritikus  infrastruktúra  fogalma  nehezen  defi-  kell interdependenciáról, vagyis az egymástól   rendszerrel rendelkező, szakképzett struktúra


                                             való függőségről. Kiemelt terület az informati-
           niálható,  mivel  több  aspektusból  vizsgálható,
                                                                                kialakítására van szükség. Mind a vonatkozó
                                             kai biztonság, tekintettel az informatizált mun-
                                                                                jogszabályoknak, mind az eszközrendszernek
           eltérő  értelmezéssel  felruházható  biztonsági
                                                                                hátteret kell biztosítania a normálidőszakra és
                                             kafolyamatokra. Fontos kérdés az üzemelte-
           összetevőként  funkcionál  az  államok  védelmi
           mechanizmusában.  Általánosságban  kijelent-
                                             tés,  a  dominó­elv,  valamint  a  leggyengébb
                                                                                válsághelyzetre egyaránt. Az eredményesség
           hető,  hogy  kritikus  infrastruktúrának  azokat  a
                                                                                kulcsfeltétele, hogy az érintett védelmi igaz-
                                             láncszem és a rész­egész elv. Ez utóbbi az
                                             összekapcsolódó  hálózatok  stabilitása  miatt
                                                                                gatási szervek szigorú keretek között ugyan,
           létesítményeket  és  szolgáltatásokat  tekintjük,
           amelyek sérülése, esetleges megsemmisülése
                                                                                adataikat,  a  hozzáférés  biztosítása  során
           súlyos következményekkel jár mind az emberek
                                             től függ.
           életére, mind a környezetre. A kritikus infrastruk-  fontos, amely a leggyengébb elem erősségé-  de  megosszák  egymással  hiteles  és  titkos
                                                Napjaink  tudományos  fejlődési  trendje
                                                                                szem előtt tartva a titokvédelem követelmé-
           túra elemein tehát az egy országon belül lévő,   rávilágít arra, hogy a védelmi igazgatási fel-  nyeit és az informatikai védelmet.
           a lakosság szellemi és tárgyi életfeltételeit meg-  adatok  meghatározása  során  nem  csak  a   A kritikus infrastruktúrák védelmének jelen-
           teremtő, a gazdaság működését elősegítő vagy   szándékos, ártó jellegű tevékenységek okoz-  tőségét  mutatja,  hogy  a  2012­ben  elfogadott
           lehetővé tévő azon szervezetek, létesítmények,   ta veszélyeztetettségre, hanem a technológiai   Nemzeti  Biztonsági  Stratégia  is  rögzíti,  hogy
           létesítményrendszerek,  hálózatok  összességét   veszélyekből, konstrukciós hibákból, balese-  hazánk  kiemelten  kezeli  az  ország  minden-
           vagy  ezek  részeit  értjük,  amelyek  megsem-  tekből, helytelen emberi beavatkozásból és a   napi  életkörülményeinek  fenntartásához,  a
           misülése,  szolgáltatásuk  vagy  elérhetőségük   természeti eredetű eseményekből származó   gazdaság és az államszervezet működéséhez
           korlátozottá  válása  egy  adott  felhasználói  kör   helyzetekre is fel kell készülni. A létfontossá-  szükséges kritikus infrastruktúrák hatékony vé-
           létére, lét­ és működési feltételeire negatív ha-  gú infrastruktúrákkal kapcsolatos védelmi te-  delmét.
           tást gyakorol.                    vékenység több elemből álló össznemzeti fel-    Dr. Bognár Balázs tű. őrnagy
































          A Seveso III. Irányelv tárgyalási helyzete




                veszélyes  anyagokkal  kapcsolatos   rendelet), valamint a közösség által 2005. február   változtatásai a Seveso II. Irányelv CLP rendelet-
                sú  lyos  balesetek  veszélyeinek  el ­  17­én jóváhagyott, a környezeti ügyekben az infor-  hez  való  közelítésére,  a  nyilvánosság  nagyobb
           A lenőrzéséről  szóló  Seveso  II.  Irányelv   mációhoz való hozzáféréshez, a nyilvánosságnak   részvételére és egyes rendelkezések pontosítá-
           hatásaként,  a  bevezetés  óta  eltelt  időszakban   a  döntéshozatalban  történő  részvételéről  és  az   sára és naprakésszé tételére irányul, beleértve az
           nagyjából 20 százalékkal csökkent a súlyos bal-  igazságszolgáltatáshoz való jogának biztosításá-  adminisztratív terhek egyszerűsítését is.
           esetek száma, ami arra utal, hogy az irányelvben   ról  szóló  ENSZ  Európai  Gazdasági  Bizottságai   Az Európai Unió Tanácsa 2011. első félévi ma-
           foglalt    célkitűzések  eredményesen  valósulnak   Aarhusi  Egyezménye  előírásaira  tekintettel.  A   gyar elnökségének operatív programja környezet-
           meg.  Ennek  ellenére  indokolttá  vált  az  irányelv   Seveso II. Irányelv felülvizsgálata során szerzett   védelmi területet érintő témakörén belül kezdődött
           felülvizsgálata, különösen az anyagok és keveré-  információk  eredményeként  a  Bizottság  2010.   meg a Seveso II. Irányelv módosítására irányuló
           kek osztályozásáról, címkézéséről és csoma-  december  21­én  kiadta  a  Seveso  II.  Irányelv   dosszié  tárgyalása.  A  2011­es  magyar  EU­el-
           golásáról  szóló  rendeletben  foglaltakra  (CLP   módosítására vonatkozó tervezetét. Ennek főbb   nökség napirendjén felmerülő kérdéseket,  ►
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15