Page 4 - magazin-január-február
P. 4

2   Egy évtized a katasztrófavédelemben

        FÕIGAZGATÓI INTERJÚ  A Magyar Köztársaság Országgyûlése 1999. június 22-én fogadta el 302 igen szavazattal, 20 nem ellenében, 4 tartóz-
           Egy évtized a katasztrófavédelemben






           kodással a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetérõl és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos bal-
           esetek elleni védekezésrõl szóló törvényt, amely 2000. január elsején lépett hatályba. A tízéves évforduló alkalmából
           dr. Tatár Attila tûzoltó altábornagy, országos katasztrófavédelmi fõigazgató nyilatkozott lapunknak.

           z Tábornok úr, a magyar katasztrófavéde-
                                               országos károkat okozó viharok és esõzések.
                                                                                   könnyen ismerték fel az egységes irányítási
           lem fennállásának kerek évfordulója nem-  súlyos természeti csapások: ár- és belvizek,  ben irányító és szervezõ fõhatóságok nem
           csak alkalom a visszatekintésre, hanem szin-  A magyar jogalkotók felismerték, hogy a ka-  rend elõnyeit, fontosságát. A jogalkotó szán-
           te kötelesség is a számvetés: teljesültek-e a  tasztrófák elleni védekezés mindenekelõtt  dékának és a demokratikus társadalmi viszo-
           jogalkotói szándékok, beváltak-e a katasztró-  egy egységes rendszer létesítését követeli  nyoknak megfelelõen nagy hangsúlyt kellett
           fák hatékony megelõzése, az eredményes  meg, amelynek részesei az önkormányzatok,  fektetni a katasztrófavédelmi rendszer civil
           védekezés érdekében tervezett jobbító, új-  az állami szervek, a fegyveres és rendvédel-  jellegének az elfogadtatására is.
           szerû megoldások? Milyen változások tör-  mi szervek, nem-kormányzati szervezetek,  A törvény jogalapot adott egy egységes
           téntek tíz év alatt? Hogyan alakult hazánk ka-  önkéntes szervezõdések. Ez a felismerés ve-  rendvédelmi szerv, a hivatásos katasztrófavé-
           tasztrófavédelmi helyzete, s milyen ma?  zetett tíz évvel ezelõtt az életet és a vagyon-  delmi szervezet létrehozására a katasztrófavé-
           Merre tovább?... Elõször lássuk talán a tör-  biztonságot, a természetes és épített kör-  delemmel összefüggõ ágazati feladatok irányí-
           vény megszületésének körülményeit!  nyezetet veszélyeztetõ természeti és civilizá-  tására, összehangolására és végrehajtására.
              – Európában, de Magyarországon is az  ciós katasztrófák megelõzése és károsító ha-  Nem csak a felkészült jogászok elõtt ismert jól
                                                                                   a katasztrófavédelmi törvény indokolása: a
                                                                                   törvényjavaslat azért mellõzte a korábbi „pa-
                                                                                   rancsnokság” megnevezéseket, mert a NATO-
                                                                                   tagországokban a katasztrófavédelmi szerve-
                                                                                   zetek struktúrája, megnevezése nélkülözi a ka-
                                                                                   tonai vonásokat és a „civil” jelleg a domináns.
                                                                                   A hivatásos katasztrófavédelmi szervezet ter-
                                                                                   vezõ és szervezõ tevékenysége, hatékony ko-
                                                                                   ordinációja a gyors válaszreagálás mellett kel-
                                                                                   lõ súlyt adott a megelõzésnek és felkészülés-
                                                                                   nek is. A szervezetet mára a társadalom, az
                                                                                   önkormányzatok, a segítõ civil szervezetek
                                                                                   egyaránt elfogadják.
                                                                                     A katasztrófavédelmi törvény a polgári
                                                                                   védelemrõl, a tûz elleni védekezésrõl, a mû-
                                                                                   szaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló törvé-
                                                                                   nyek rendelkezéseit csak a feltétlenül szüksé-
                                                                                   ges mértékben változtatta meg. Ilyen jogsza-
                                                                                   bályi keretek között lehetett és kellett kialakí-
                                                                                   tani a közös mûködési rendet. Mind a polgári
                                                                                   védelmi szervezetek, mind a hivatásos önkor-
                                                                                   mányzati, illetve a köztestületi tûzoltóságok
                                                                                   gyakorlati mûködése folyamatos maradt. A
                                                                                   katasztrófák elleni védekezés egységes rend-
                                                                                   szerén belül természetesen fennmaradt az ön-
           utóbbi évtizedekben jelentõsen megváltozott  tásai elleni védekezés egységes irányítási  kormányzati intézményként mûködõ, de a
           a biztonság fogalma és megítélése. Többek  rendszerének kialakítására és mûködtetésé-  központi költségvetésbõl normatív úton finan-
           között új kihívások jelentek meg a polgári  re irányuló, a katasztrófák elleni védekezés-  szírozott 112 hivatásos önkormányzati tûzol-
           biztonság terén is, pl. a veszélyes anyagok  rõl szóló törvény megalkotásához.  tóság önállósága, függetlensége. A rendvé-
           felhasználásával kapcsolatos új kockázatok,  z Hogyan fogadták az érintett intézmények  delem területén szokatlan széttagoltság, szét-
           a kritikus infrastruktúrák sérülékenysége,  az egységes katasztrófavédelmi rendszer  aprózottság sajátos viszonyt jelent a HÖT-ök
           vagy a globális klímaváltozás hatásai. A ha-  megvalósítását?           és a szakmai felügyeletükért felelõsséget vi-
           gyományos polgári védelmi, tûzoltási, mû-  – 10 évvel ezelõtt valamennyi döntésho-  selõ hivatásos katasztrófavédelmi szervezet
           szaki mentési, valamint az ezekkel összefüg-  zó és érintett elismerte: hatékonyan felkészül-  között. Nem vitatva a fenntartó önkormány-
           gõ lakosságvédelmi feladatok ellátása mel-  ni és eredményesen beavatkozni csak egysé-  zatok felelõsségét, országosan egységes
           lett az új kihívások új módszereket és ese-  ges rendszerben lehetséges, azonban a gya-  rendszer csak a szakmai követelmények egy-
           tenként új szabályozásokat is igényeltek.  korlatban nem volt egyszerû a résztvevõk fe-  séges meghatározásával, katasztrófahelyzet-
           Sürgették a változásokat a kilencvenes évti-  lelõsségének, tevékenységének összehango-  ben az erõkkel, eszközökkel való összpontosí-
           zed utolsó éveiben rendszeresen jelentkezõ  lása. A védekezést korábban önálló hatáskör-  tott gazdálkodással valósítható meg.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9