Page 6 - magazin-január-február
P. 6

4   arányos alapokra került a hivatásos önkor-  ra elemeinek veszélyeztetettsége, a már be-

        A SZAKTERÜLETEK A 10 ÉVRÕL  rozott létszáma, a hivatásos önkormányzati  követeli a stabil, jól mûködõ, hatékony ka-

                                               következett veszélyhelyzetek kezelése meg-
           mányzati tûzoltóságok központilag finanszí-
                                               tasztrófavédelmi rendszer létezését. Elmond-
           és az önkéntes tûzoltóságok készenlétben
                                               hatjuk-e, hogy mi rendelkezünk ilyennel?
           tartandó legkisebb gépjármû- és technikai-
                                                  – Magyarországon a hivatásos kataszt-
           eszköz-állománya. A fehér foltok felszámolá-
           sában nagy lépés volt, hogy a köztestületi
                                               rófavédelmi szervezet kezdte meg 2001-ben,
                                               kísérleti jelleggel a kritikus infrastruktúrák
           tûzoltóságok száma több mint kétszeresére,
           30-ról 69-re nõtt. 2000 és 2009 közt a tûzvé-
                                               azonosítását, elemzését. Természetesen
           delmi bírságból és a biztosítók tûzvédelmi
                                               részt vettünk az európai kritikus infrastruktú-
                                               rák azonosításáról és kijelölésérõl, valamint
           hozzájárulásából 35 milliárd Ft fejlesztést
           kaptak a tûzoltóságok: mintegy háromszáz-
                                               megalkotásában, illetve jelenleg közremûkö-
           ötven tûzoltógépjármû, nagy számú tûzoltá-
           si és mûszaki mentési szakfelszerelés, 7 lak-
                                               dünk az átültetést szolgáló hazai szabályozás
           tanya átadása javította a katasztrófavéde-  védelmük javításáról szóló tanácsi irányelv
                                               kidolgozásában. Az elmúlt idõszakban közre-
           lem feltételeit. Megvalósult a tûzoltó, mû-  mûködtünk az új kihívásokkal összefüggõ
           szaki és magasból mentõ gépjármûvek nagy  kutatási projektekben is. Ezek közül kiemel-
           részének amortizációs cseréje. Javult a tûz-  hetõ a nemzeti éghajlatváltozási stratégiát
           oltók egyéni védõeszköz-ellátása is.   megalapozó „Változás-hatás-válaszadás”
              A katasztrófák elleni védekezésrõl szóló  projekt, a kutatások hozzájárultak a reagálá-
           törvény súlyponti szerepet szánt az önkén-  si képesség javításához.
           tes és civil mentõszervezetek tevékenységé-  Összességében az elmúlt évtized tapasz-
           nek, képzésük, felkészítésük és együttmûkö-  talatai igazolták a katasztrófák megelõzésé-
           désük fontossága vitathatatlan. E téren is  vel, a védekezéssel, a mentéssel kapcsola-
           minõségi változás következett be az elmúlt  tos felelõsségek egységes rendszerének
           években. Fontos állomás volt, hogy Magyar-  szükségességét és életképességét. A ka-
           ország 2004-ben az ENSZ Humanitárius  tasztrófák elleni védekezésrõl szóló törvény
           Ügyek Koordinációs Hivatala (OCHA) tema-  megalkotása lehetõvé tette a katasztrófavé-
           tikáját és tananyagait felhasználva új típusú,  delmi feladatokra fordítható költségvetési
           egymásra épülõ képzési rendszert dolgozott  keretek észszerûbb és takarékosabb felhasz-
           ki, majd 2004-2005-ben a háromlépcsõs  nálását. A hazai katasztrófavédelmi rendszer
                                                                                   A hatósági, mege
           képzéssel és gyakorlattal új minõsítési és  alkalmas és képes volt a különbözõ típusú  A hatósági, mege
           akkreditációs folyamatot indított el. Akkor 3  katasztrófák megelõzésére, a már kialakult
           magyar mentõcsapat szerzett INSARAG vá-  események kezelésére.          Megelõzési és piacfelügyeleti
           rosi kutató és mentõ (USAR) minõsítést. A  Az egységes magyar katasztrófavéde-
           hivatalos bizonyítvány felhatalmazza a csa-  lem mûködésével hozzájárult a lakosság biz-  szakterület
           patokat, hogy a nemzetközi katasztrófa-se-  tonságérzetének fenntartásához, élet- és va-
           gítségnyújtásban hazánkat és az ENSZ-et is  gyonbiztonságának javításához. Kiterjedt  Részt vettünk a jogalkotási folyamatban. A
           képviseljék. Az EU Polgári Védelmi Mecha-  nemzetközi együttmûködés révén integráló-  fõosztály tevékenységének jelentõs részét
           nizmusának keretében, uniós támogatással,  dott a korszerû, európai katasztrófavédelmi  teszi ki a jogszabályelõkészítõ, kodifikációs
           terepen végrehajtott nemzetközi „EU-  rendszerbe. Sõt, 2009-ben hazánk, illetve az  feladatok ellátása. Az uniós csatlakozás, az
           HUROMEX-2008” gyakorlat pedig azt bizo-  OKF  adta  az  ENSZ  INSARAG   új közigazgatási eljárási és tûzvédelmi tör-
           nyította, hogy a magyar hivatásos kataszt-  Afrika/Európa/Közel-Kelet Regionális Cso-  vény, az idõközben szerzett hazai és uniós
           rófavédelmi szervezet képes sokrétû, össze-  portjának elnökét is. A magyar katasztrófa-  tapasztalatok és a technikai fejlõdés szá-
           tett, nagyon sok helyszínen és résztvevõvel,  védelmi modell eredményességét jelzi, hogy  mos jogszabály módosítását tették szüksé-
           civil és hivatásos mentõszervezetek bevoná-  számos európai ország példának tekintette a  gessé. Az évek során többször felmerült az
           sával tartott gyakorlat elõkészítésére és  magyar struktúrát saját szervezetének meg-  igény, hogy a tûzvédelmi szabályozás, a kö-
           végrehajtására.                     tervezése során. Az egységesebb irányítási  vetelmények egy jogszabályban (kódex jel-
              Aprólékosan kidolgozott és szisztemati-  rendszer kialakításának következtében nem-  leggel) legyenek meghatározva, ne aprózód-
           kusan végrehajtott lakosságfelkészítési  csak a katasztrófavédelmi együttmûködés  jon el a szabályozás. Ezen elvárásnak eleget
           program eredményeként hazánkban folya-  válhatott hatékonyabbá a régióban, hanem  téve készült el a több mint 600 oldalas új Or-
           matos volt a közigazgatási és önkormányza-  térségünk egysége, stabilitása is erõsödött.   szágos Tûzvédelmi Szabályzat. Az erdészet-
           ti vezetõk, a felsõoktatásban tanuló diákok  2010. január 1-jétõl az EU Tanácsát irá-  tel szorosan együttmûködve kidolgoztuk az
           veszélyhelyzeti felkészítése, megkezdõdött a  nyító elnökségi trió: Spanyolország, Belgium  erdõk tûzmegelõzésének szakmai követel-
           pedagógusok akkreditált alap- és tovább-  és Magyarország. A katasztrófavédelem te-  ményrendszerét és új jogi szabályozását,
           képzése. Sikeresek voltak a felmenõ rend-  rületén a polgári védelemért felelõs tanácsi  valamint az országos és megyei terv-
           szerû ifjúsági katasztrófavédelmi versenyek.  munkacsoport (ProCiv) irányítása az OKF-re  rendszert.
           z Fõigazgató úr az interjú elején, a kataszt-  vár. A spanyol és belga partnerekkel pedig  Az elmúlt tíz év kodifikációs munkájából
           rófavédelmi rendszer kialakításának egyik in-  már a szakpolitikai trendek alapján kialakítot-  kiemelendõ az új technológiai kihívásoknak
           dokaként említette napjaink új kihívásait. A  tuk az EU katasztrófavédelmi programját is.  is megfelelõ, a megújuló energiaforrások –
           globális klímaváltozás, a kritikus infrastruktú-           Barsi Tomaj  fõként a biogáz, biodízel, bioetanol – fel-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11