Page 9 - magazin-február
P. 9

7

Esélye sem volt

a kigyulladt kamion sofőrjének

Január 27-én, pénteken érkezett a bejelentés a tevékenységirányító központba, hogy
egy tartályos kamion lángol az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 72-es
kilométerszelvénynél. A bejelentőnek nem volt információja arról, hogy mit szállít a
teherautó.

A tatabányai és a komáromi hivatásos, valamint a kocsi önkéntes tűz-        Fotók: Tatabánya HTP, KEM KMSZ
oltók a megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálattal egyidőben
indultak a baleset helyszínére. A tatabányai tűzoltók – rendőrségi
biztosítás mellett – az ellentétes irányú pályaoldalról kezdték meg a
beavatkozást. A Hegyeshalom felől érkező forgalmat már
Komáromnál leterelték a sztrádáról, mivel a munkálatok miatt a bal-
esettel érintett pályaoldalt teljesen le kellett zárni.

   A riasztáskor tisztázatlan volt, hogy a kamion miért hajtott le a
külső forgalmi sávból az árkos, füves részre, majd ütközött egyene-
sen egy betonhíd pillérének. Olyan erővel csapódott az oszlopnak,
hogy az szinte teljesen kettévágta a vezetőfülkét, amely azonnal
kigyulladt. A tűzoltók két habsugárral oltották a lángoló kabint.
Ekkor még nem tudták megállapítani, vajon hányan utaztak a szét-
roncsolódott és égő utastérben.

   A rakomány mibenlétét sem volt egyszerű megállapítani. A fel-
hasadt tartályból az útra kifolyt fehéres anyagot – a tűzben meg-
semmisült fuvarokmányok hiányában – nem tudták azonosítani, így
a katasztrófavédelmi mobil labort is a helyszínre riasztották. A
műszaki mentést végző tűzoltók egy része eközben az egyik forgal-
mi sávot tisztította meg és bójázta ki, hogy legalább egy sávban meg-
indulhasson a főváros felé vezető forgalom, illetve a feltorlódott jár-
művek elhagyhassák az érintett pályaszakaszt.

   Az ütközés során a vezetőfülkéből rengeteg tárgy esett ki és szó-
ródott szét az úton, valamint az út menti árokban. A tűzoltók meg-
találták többek között a sofőr iratait is, amelyekből kiderült: magyar
állampolgár vezette a kamiont, és a szállítmányozó céggel is fel tud-
ták venni a kapcsolatot. A cég ügyvezetője arról tájékoztatta a tűzol-
tás vezetőjét, hogy a balesetet szenvedett jármű szilikátot szállított,
ami nem veszélyes anyag, a sofőr pedig egymaga utazott a fülkében.
A komáromi autópálya-mérnökség vezetője – a kárhelyparancsnok
kérésére – a helyszínre indította a mérnökség statikusait, akik az
ütközésben érintett hídpillért vizsgálták meg. A statikusok azt álla-
pították meg, hogy a hídpálya megrepedt és a pillér is megrongáló-
dott, így a hibák kijavításáig le kellett zárni a hidat, illetve a sztráda
leállósávjának érintett szakaszáról is ki kellett zárni a forgalmat.

   A balesetet szenvedett kamiont végül a tatabányai tűzoltók darus
járművével és egy kamionmentő segítségével vontatták vissza az
útra, hogy azután a tűzoltók roncsvágóval kiszabadíthassák és kie-
melhessék belőle a sofőr holttestét. A vontatmányt a daru segítségé-
vel három darabban helyezték fel a mentesítő járműre. A szétszóró-
dott szilikátot a közútkezelő munkagépekkel feltakarította, majd a
helyszínt átadták a rendőrségnek.

Völgyi Ágnes tű. főhadnagy
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14