Page 8 - magazin-december
P. 8

6   elég  nehezen  értették  meg,  hogy  igenis  okból sem volt lehetséges. Ettõl csak egy-  ledte miatt fontos lenne tudni, hány házat

        VÖRÖSISZAP-KATASZTRÓFA  hergépjármûvek a gyakran kellemetlen útvi-  volt a belga belügyminiszter, illetve az Euró-  rozott  május  végi  újjáépítési  határidõ  tart-

                                                                                   kell újjáépíteni, hogy a kormány által elhatá-
                                               egy rendezvény alkalmával tértünk el, ilyen
           szükség van korlátozásokra, mert a nehéz te-
                                                                                   ható legyen. Én egyébként furcsának tartom
           szonyok mellett komoly veszélyt jelentenek
                                               pai Unió polgári védelmi biztosának látoga-
                                                                                   néhány ember értetlenkedését, mert láttam,
           a közlekedésben résztvevõkre. Az egyik elsõ
                                               tása, amikor a zárt területekre szervezetten,
                                               kísérettel bejuthattak.
           teendõm  volt  a  Volán  járatok  közlekedési
                                                                                   hogy  mindenrõl  korrekt  tájékoztatást  kap-
                                                                                   tak, az ingatlanban, ingóságban keletkezett
                                                  Ha röviden kellene összefoglalni, milyen
           rendjének felülvizsgálata, mivel azelõtt a bu-
                                               volt egy-egy napunk, azt mondanám, hogy
                                                                                   károk enyhítésérõl éppúgy, mint a jogaikról,
           szok kerülõ úton, a 8-as számú fõúton jártak,
                                               bonyolult.  Esténként  eligazítást  tartottunk,
                                                                                   lehetõségeikrõl. Voltak olyanok is, akik buj-
           de ez kényelmetlen volt az ott élõk számára,
           a visszatelepítés után pedig különösen nagy
                                                                                   rû  embereket  könnyû  félrevezetni,  inkább
                                               változtatni. Nagy dilemmát okozott, hogy a
           gondot okozott.
              Szabályozni kellett az ott lakóknak az el-
                                                                                   hisznek a nagyhangúaknak, mint a higgadt
                                               hátsó kertek tisztítását csak úgy kezdhettük
           zárt területekre történõ bejutását, megoldást  ahol értékeltük, mi mûködött jól, és min kell  togatták a helybélieket, és ugye az egysze-
                                                                                   szónak.  Nekem  nagyon  tetszett,  hogy
                                               meg, hogy elbontattuk a kerítéseket. Itt az
           kellett  találni  a  halottak  napjára  is,  mivel  önkormányzat, a megye vezetésével együtt  Kolontáron a polgármester a lakossági fóru-
           ezen a napon nem csak a helyi lakosok köz-  kellett dönteni, hiszen a kerítések és az élet-  mokat a templomban tartotta, és ez mindig
           lekedtek Devecserben.  Erre az idõszakra fel-  veszélyes melléképületek ledózerolása elõtt  kellõ méltóságot adott az eseménynek, nem
           oldottuk a korlátozást, ám az átmenõ forgal-  nem  tudtunk  minden  lakossal  külön-külön  volt  olyan  lázadozás,  mint  Devecseren  a
           mat ekkor sem engedélyeztük. A buszok köz-  egyeztetni. Ebben az esetben bizony fel kel-  mûvelõdési házban.
           lekedését  úgy  alakítottuk,  hogy  reggel  a  lett vállalni annak kockázatát, hogy esetleg  Az  ÚKKK  megalakításával  egy  idõben
           munkába, iskolába járáshoz és az esti haza-  valaki utólag reklamál az eljárás miatt.   kialakítottuk  az  ügyfélszolgálati  rendszert
           utazáskor  a  rendes  útvonalon  haladtak,  a  Mindennap  jelentkeztek  különbözõ,  is, errõl az önkormányzat képújságában, a
           közbülsõ idõben viszont a kerülõ utat hasz-  megoldásra váró problémák. Szükség szerint  helyi  televízióban,  illetve  a  hirdetmény-ki-
           nálták.                             átcsoportosítottuk a tisztítást végzõ jármû-  függesztési helyeken, a polgármesteri hiva-
              Devecserben akkor még a lakott terüle-  veket, javítottuk a nagy igénybevételnek ki-  talban  adtunk  tájékoztatást.  A  károsultak-
           tek mentesítése zajlott, érkezett a szennye-  tett utakat. A devecseri iskola újraindulása-  nak  a  jogi  munkacsoport  egyik  ügyvédje
           zett talaj és törmelék Somlóvásárhelyrõl is,  kor megváltoztattam a mentesítést végzõ te-  állt a rendelkezésére, segített eligazodni a
           mindezt Kolontáron keresztül szállították, il-  herautók útvonalát, mivel nem tartottam el-  jogszabályok  labirintusában,  elmondta,  ki-
           letve Kolontárról Ajka felé hordták ki ezeket  fogadhatónak,  hogy  ezek  a  negyventonnás  nek  mennyi  pénz  jár,  az  hogyan  vehetõ
           a  tározókhoz.  Különbözõ  intézkedésekkel  jármûvek az iskola elõtti úton közlekedjenek.  igénybe, hogyan lehet a kármentõ alaphoz
           igyekeztünk csökkenteni a kockázatot, ezért  Természetesen  folyamatosan  gondoskodni  fordulni,  a  vállalkozók  kiesett  haszna  ho-
           a 8-as kazettához vezetõ feljárónál az út szé-  kellett a lakosság tájékoztatásáról, illetve a  gyan rendezhetõ, stb.
           lén  kialakítottunk  egy  bazaltkõvel  feltöltött  helybeliek nyilatkoztatásáról azt illetõen, ho-
           területet, ahol az iszappal és sárral szennye-  gyan képzelik el a jövõjüket.   ! Az október 4-én történtek, amellett,
           zett teherautókat meg tudtuk tisztítani. Az itt                         hogy  településeket,  életeket  tettek
           keletkezett szennyezett vizet egy mélyebben  ! Ezt kimondottan az önkormányzatok  tönkre, eddig ismeretlen kihívás elé ál-
           fekvõ területen gyûjtöttük, majd szállíttattuk  végezték, vagy bekapcsolódott ebbe a  lították a katasztrófavédelmi rendszert.
           el  szennyvízszippantó  teherautó  segítségé-  katasztrófavédelem is?   Az ilyen eseményekbõl illik tanulni is.
           vel.  Az út melletti szakasz helyreállítása az-                         Milyen elsõdlegesen levonható tapasz-
           óta már megtörtént.                 – Az ÚKKK megalakulása elõtt a nyilatkoza-  talatai vannak az esetnek?
                                               tok bekérése nem mûködött annyira zökke-
           ! Hogyan telt egy nap?              nõmentesen,  mert  ekkor  még  az  önkor-  – Vörösiszap-tározó gátjának átszakadásá-
                                               mányzatra nagyobb feladat hárult. Az ÚKKK  ra, az azután kialakuló helyzetre, annak ke-
           – Elsõ feladatunk az éjszaka történtekrõl ké-  megalakulása segítette a település vezeté-  zelésére ugye nem volt kidolgozott menet-
           szült  jelentés  áttekintése  volt,  majd  felké-  sének feladatát. Alakult egy jogi munkacso-  rend. Amikor átvettem az irányítást, akkor
           szültünk az aznapi feladatok végrehajtására.  port,  melynek  tagjai  szervezetten,  négy  már kialakult bizonyos rend az elsõ „útkere-
           Hét  órakor  a  munkavezetõknek,  a  cégek  részlegben  dolgoztak,  vagyis  egy  idõben  sések” alapján. Az addig ott lévõ parancs-
           képviselõinek,  az  együttmûködõknek,  a  négy  ügyféllel  tudtak  foglalkozni.  Naponta  noktól tájékoztatást kaptam a befejezett fel-
           honvédségnek,  az  ÁNTSZ-nek,  a  karitatív  összesen  tizennyolc  károsulttal  tárgyaltak,  adatokról,  a  folyamatban  lévõ  ügyekrõl,  a
           szervezeteknek eligazítást tartottunk, meg-  mindegyikükre legalább másfél órát kellett  kapcsolattartókról, akikkel jómagam is fon-
           határoztuk a különbözõ munkaterületek fel-  fordítaniuk  ahhoz,  hogy  mindent  alaposan  tosnak tartottam minél hamarabb felvenni
           adatait. Napközben igyekeztünk a felmerülõ  elmagyarázhassanak az embereknek, egye-  a kapcsolatot.
           problémákat megoldani. Amikor én odake-  bek  mellett  azt,  hogy  nem  kártérítést,  ha-  A  híradórendszer  nagyon  jól  mûködött,
           rültem,  akkor  vezették  be,  hogy  a  sajtó  a  nem kárenyhítést fognak kapni. Az ingatla-  az  EDR  bevált,  mindenki  azt  használta.  A
           BM OKF, a különbözõ szakértõk, tudósok a  nok értékét független értékbecslõk állapítot-  rendszer használata megfelelõ volt, a törzs-
           KKB Tudományos Tanácsa akkreditációjával  ták meg. 18 lakos közül körülbelül 7-8 azon-  ben  folyamatosan  figyelemmel  tudtam  kí-
           dolgozhattak  Devecserben  és  Kolontáron.  ban nem fogadta el az eredményeket, külön  sérni  a  rádióforgalmazáson  keresztül,  hogy
           Ezt  a  rendszert  a  szakértõk  könnyebben  a  elbírálást, gondolkodási idõt kértek. Mindez  körülbelül miként állnak a dolgok, melyik te-
           magukévá tették, de a sajtó munkatársaival  megnyújtja az egyeztetési szakaszt, hiszen  rületen milyen problémák vannak, be kell-e
           akadtak gondok, mivel sokszor olyan elzárt  minél késõbb dönt a károsult, annál késõbb  valahol avatkozni. Az EDR rádió használatá-
           területekre akartak bejutni, ahova nem volt  fejezõdik be a bontás, és annál késõbb lehet  val  gyorsabb,  könnyebb  volt  az  információ
           engedélyük,  ez  baleset-  és  vagyonvédelmi  nekilátni az új házak építésének. A tél köze-  áramlása.  Ugyancsak  pozitív  tapasztalat,
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13