Az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (továbbiakban: EKOP) keretein belül valósul meg az a projekt, amelynek célja a katasztrófavédelem közigazgatási belső folyamatainak elektronizálása és integrálhatóságának biztosítása a központi és helyi szinteken.
A projekt kiemelt feladata a katasztrófavédelem belső hatósági folyamatainak racionalizálása és elektronizálása az eljárások teljes vertikumában.
A projekt konszolidálja a belső ügyintézői infrastruktúrát, egyszerűsíti és a jogszabályokhoz illeszti az ügyintézés folyamatait.
A katasztrófavédelem három fő területén (tűzvédelem, polgári védelem, iparbiztonság) és három szintjén (főigazgatóság, megyei/fővárosi igazgatóságok, kirendeltségek) a hatósági ügyek száma több százezer évente. A szervezet célja, hogy a munka, amely a teljes hatósági tevékenységkört lefedi, minél hatékonyabban, a törvényi előírásoknak megfelelően, az ügyfél által elektronikusan is kezdeményezhető, egyes eljárásokkal integrált módon valósuljon meg.
A közigazgatási eljárás általános szabályainak megfelelően egyes közigazgatási folyamatok átnyúlnak a szervezeti szintek között, mint például egy-egy másodfokú eljárás. Cél, hogy a fejlesztés ezekben az esetekben is biztosítsa az elektronikus ügyintézés előnyeit, illetve, hogy megvalósítsa az adatkapcsolatokat és egységes folyamatként kezelje az eljárásokat.
A projekt eredményeként az ügyintézés átfutási ideje, az egyes ügyekre fordítandó fajlagos időszükséglet csökken, ezzel nőhet az egységnyi idő alatt elintézett ügyek száma.
A projekt, amely igazodik az EKOP átfogó célkitűzéseihez, a hivatásos katasztrófavédelmi szervek hatósági és szakhatósági folyamatait nemcsak hatékonyabbá teszi, de a korábbi fejlesztésekhez kapcsolódva növeli a folyamatok átláthatóságát, az ügyfélközpontúságot, valamint a vezetők számára biztosítja a munkaszervezés jobb kontrollálhatóságát.
A pályázat célja tehát egy átfogó informatikai rendszer kialakítása a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet hatósági és szakhatósági tevékenységének támogatására mindhárom pillér, azaz az iparbiztonság, tűzvédelem és polgári védelem vonatkozásában is.
Az elektronikus kormányzati programból korábban nyert források már hatékony támogatást nyújtanak az ügyintézésben (e-ügyiratok készítése és ügyfelek általi benyújtása, iktatás, valamint az ügyintézés eredményeinek visszajuttatása az ügyfélhez). Ez a fejlesztési szakasz már szolgáltat eredményeket az elektronikus iratkezelés területén – az ügyfelek letölthetik az e-iratokat és ezeket kitöltve indíthatják ügyeiket –, azonban nem támogatja a katasztrófavédelem szervezeteinek belső munkafolyamatait, a hatósági és szakhatósági munkát, amelyek segítése a megnövekedett feladatmennyiség és elvárások miatt feltétlenül szükséges.
Jelen pályázat lehetővé teszi, hogy a katasztrófavédelem teljes ügyintézési folyamata integrált informatikai megoldással teljes mértékben támogatott legyen.