Egy baleset, amelyről már napokkal korábban tudni lehetett

2023. április 26. 13:48

Egy jól felépített gyakorlat keretében április 26-án Békés vármegyében, az M44-es autóút kardosi pihenőjénél több személyautó, busz, veszélyes anyagot szállító teherkocsi szenvedett balesetet.

A katasztrófavédelem minden évben szervez katasztrófa-felszámolási együttműködési gyakorlatot a társszervekkel. Ezúttal az M44-es autóúton dolgozott együtt a Békés és a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság, az Országos Mentőszolgálat regionális szervezete, a Vöröskereszt vármegyei szervezete, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Volánbusz. 

Békés vármegyében 2022-ben több mint ezerkétszáz műszaki mentéshez riasztották a tűzoltókat, nagyjából minden ötödik közúti baleset volt, veszélyes anyaggal kapcsolatos esetnél pedig egy alkalommal avatkoztak be az elmúlt esztendőben. 

Az M44-es autóút a Kecskemét – Nagykőrös – Kunszentmárton – Szarvas – Békéscsaba útvonalon húzódik, jelenlegi hossza csaknem kilencven kilométer, ennek nagyjából háromötöde található Békés vármegyében. A gyorsforgalmi úton kevés veszélyes anyagot szállító jármű közlekedik jelenleg, a szakemberek szerint azonban számítani lehet arra, hogy a teljes pályaszakasz átadása a forgalmat is megnöveli. 

A gyakorlat feltételezése szerint az M44-es Budapest felé vezető oldalán két autó ráfutásos balesetet szenvedett. Egy autóbusz megpróbálta elkerülni, hogy nekicsapódjon a karambolos kocsiknak, a kitérő manővertől azonban felborult. A buszt egy veszélyes anyagot szállító teherautó igyekezett kikerülni, eközben a szalagkorlátnak hajtott, az ütközés következtében pedig ammónia szivárgott belőle. Ezt az anyagot az iparban leginkább hűtésre használják, rendkívül mérgező gáz, ezért kizárólag úgynevezett „A” típusú gáztömör védőruhában lehet a jelenlétében beavatkozni. A balesetben sokan megsérültek, a buszból két ember kizuhant, és a jármű alá szorult.

Az esethez Szarvasról, Békéscsabáról, Mezőberényből, Orosházáról és Kunszentmártonból érkeztek hivatásos tűzoltók, de a műveletirányítás riasztotta a Békés vármegyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálatot, valamint a Békés és a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei katasztrófavédelmi mobil labort is.

Az egységek azt gyakorolták, miként lehet a lehető leghatékonyabban megközelíteni a balesetben érintett járműveket, kimenteni a bajbajutottakat, illetve a lehető leggyorsabban felszabadítani az autóutat. Fontos cél volt a részt vevő szervezetek munkájának összehangolása, operatív irányításuk, együttműködésük gyakorlása, mindezt a lakosság védelmét, a létfontosságú rendszerek lehető legkisebb kiesését helyezve előtérbe.

Az eseményeket a helyszínen követte figyelemmel Fülep Zoltán tűzoltó ezredes, országos tűzoltósági főfelügyelő és Kiss András tűzoltó dandártábornok, vármegyei katasztrófavédelmi igazgató. A gyakorlat végén Fülep Zoltán tűzoltó ezredes úgy fogalmazott, hogy a fejlődő infrastruktúra, a gyorsforgalmú úthálózat kiépítése miatt megnő a komolyabb közúti balesetek kockázata, amelyeket nagy erőkkel és a társzervekkel közösen lehet felszámolni.

 

 

Fotó: Szőke Péter BM OKF