Különdíj a Katasztrófavédelem Központi Múzeumának

2025. szeptember 29. 12:15

Az Országos Közgyűjtemények Szövetsége a múzeum által kidolgozott „Fake news 1903” című komplex múzeumpedagógiai foglalkozást díjazta. A különdíjat szeptember 29-én, a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban megtartott 23. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia megnyitóján adták át.

A rendezvény egyben a 2025-ös Múzeumok Őszi Fesztiváljának a nyitánya is, amely a múzeumpedagógus szakmát és annak művelőit ünnepeli. A különdíjat dr. Berki Imre, a Katasztrófavédelem Központi Múzeumának igazgatója, Müller Róbert tűzoltó ezredes, a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ igazgatója, valamint a díjazott foglalkozás megalkotója, Jarabin Kinga múzeumpedagógus vette át.

A Múzeumpedagógiai Nívódíjat 2003-ban alapították. A díj a szakma egyik legrangosabb elismerése, amelyre kizárólag saját fejlesztésű, ugyanakkor más muzeális intézmények által is hasznosítható kezdeményezésekkel lehetett nevezni.

Az idei fesztivál fókusza a trendek és a divat. Dr. Cseri Miklós, az eseménynek helyt adó szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatója nyitóbeszédében kiemelte, hogy a fake news világában a múzeumok biztos pontot jelentenek, amik mindenféle hatástól mentesen, hitelesen őrzik a múlt emlékeit. 

A Katasztrófavédelem Központi Múzeuma 2024 őszén újragondolta és élményalapokra építette múzeumpedagógiai foglalkozásait. A „Fake news 1903” egy storytelling alapú kalandjáték, amelynek célja, hogy a megtörtént események kapcsán megjelent hamis híreket a gyerekek felismerjék, valamint hogy kialakuljon bennük a kritikus tájékozódásra való igény. A program célcsoportja a negyedik-hatodik osztályos korosztály, hiszen a szülők általában ebben az életkorban veszik meg az első okoseszközöket gyermekeiknek, így ebben a korban kerülnek szembe a világháló és a közösségi médiafelületek információtengerével. A játék során a gyerekek az 1903-as Párisi Nagyáruházban keletkezett tűz és a korabeli sajtóban terjedt, valótlan állításokon alapuló cikkek példáján keresztül, a múzeumi teret és a kiállítást végignézve érthetik meg a századeleji eseményeket, és a félrevezető, hamis információáramlás következményeit.

A foglalkozás kimondott célja továbbá, hogy kapcsolódjon az iskolai tananyagokhoz, bővítse a gyerekek történelmi ismereteit, fejlessze a szövegértés, az értő olvasás, a fogalmazás és a kommunikáció képességét, felhívja a figyelmüket a hazugság és a félretájékoztatás környezetünkre és társadalmunkra gyakorolt hatásaira, és segítse őket a fake news jelenségének felismerésében és elkerülésében. Emellett a játék során a résztvevők betekintést nyerhetnek a tűzoltóság életébe, munkájába, miközben fontos tűzvédelmi ismeretekre tehetnek szert.

Fotó: Szőke Péter BM OKF