Közel egy éves előkészítő munka, a Gyermek- és Ifjúságfelkészítés 3x3-as Akciótervének végrehajtásából származó tapasztalatok, és a 2011 őszén összeállított tanterv javaslat alapján, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel történő szoros együttműködés eredményeként fokoztuk és markánsan megjeleníthetővé tettük a katasztrófavédelmi ismeretek témaköreit az újonnan elfogadott Nemzeti alaptantervben (110/2012. (VI. 4.) kormányrendelet a Nemzet alaptanterv kihirdetéséről, bevezetéséről és alkalmazásáról).
A korábbiaktól eltérően az új Nemzeti alaptanterv (a továbbiakban: NAT) minden egyes évfolyamon, különböző műveltségi területekhez tartozó közműveltségi tartalmakhoz (tantárgyak) rendeli hozzá a kapcsolódó katasztrófavédelmi ismeretkört. A jövőben mindezek alapján kerülnek kialakításra az egyes tantárgyakhoz tartozó kerettantervek, amelyekben további részletezéssel fog megjelenni a katasztrófavédelmi ismerthalmaz. Az új NAT-ban az alábbi kapcsolódás pontok figyelhetőek meg:
„Információ. Jel, jelzés, információ (lakóhelyi közlekedés, katasztrófavédelmi ismeretek) megismerése.”
„Égés (égési feltételek, égéstermékek, éghető és éghetetlen anyagok). Tűzvédelem, a tűzoltás alapelvei, eszközei.”
„Információ. Jelek, jelzések (közlekedési jelzőtáblák, piktogramok, katasztrófavédelmi jelrendszer).”
„Kémiai változások (égés/tűzvédelem, maró anyagok, bomlás és egyesülés/anyagmegmaradás”
„Természeti katasztrófák. Viharok, árvizek, földrengések kiváltó okai. A kárenyhítés lehetőségei.”
„Az égés magyarázata, feltételei, tűzvédelmi alapismeretek elsajátítása. Tűzoltási lehetőségek”
„Élő és élettelen környezeti tényezők. A füstköd, az aeroszol, a füst és a köd fogalma. Teendők szmogriadó esetén. Környezeti katasztrófák.”
„Az energiahordozók felhasználásának környezeti hatásai. Helyi települési probléma (vízgazdálkodás, közlekedés, műtrágyák, növényvédő szerek, mosó- és mosogatószerek, gyógyszerek használatának szükségessége és/vagy veszélyei). Környezeti katasztrófák.”
„A geoszférákon belüli és az azok közötti folyamatok kölcsönhatásai, társadalmi, gazdasági és környezeti következményei, kezelésük. Veszély- és katasztrófahelyzetek.”
„A tágabb közösségért végzett önkéntes munka lehetőségei és jelentősége; közösségi szolgálat. Katasztrófavédelmi, polgári védelmi és honvédelmi alapismeretek.”