A BM OKF Piacfelügyeleti tevékenysége.
Építési terméket forgalomba hozni, forgalmazni, beépíteni csak érvényes teljesítménynyilatkozattal lehet.
Tűzoltó-technikai terméket forgalomba hozni, forgalmazni vagy beépíteni akkor lehet, ha
a) az rendelkezik tűzvédelmi megfelelőségi tanúsítvánnyal, amennyiben azt a tűzvédelmi megfelelőségi tanúsítvány beszerzésére vonatkozó szabályokról szóló 22/2009. (VII. 23.) ÖM rendelet előírja, vagy
b) annak megfelelőségét a termékre vonatkozó tűzvédelmi, biztonságossági követelményben meghatározott módon, annak hiányában a gyártó, forgalmazó, importőr vagy meghatalmazott képviselő vizsgálaton alapuló megfelelőségi nyilatkozatával igazolják, vagy
c) tűzvédelmi, biztonságossági követelmény hiányában, vagy amennyiben a tűzvédelmi megfelelőségi tanúsítvány beszerzése nem lehetséges, a termék a tűzvédelmi hatóság vizsgálaton alapuló hatósági engedélyével rendelkezik.
Tűz- vagy robbanásveszélyes készüléket, gépet, berendezést forgalomba hozni, forgalmazni vagy beépíteni akkor lehet, ha az rendelkezik tűzvédelmi megfelelőségi tanúsítvánnyal, amennyiben azt a tűzvédelmi megfelelőségi tanúsítvány beszerzésére vonatkozó szabályokról szóló jogszabály előírja.
Felhívjuk a forgalmazók figyelmét, hogy egy termék interneten, weblapon történő, rendelkezésre bocsátás céljából történő reklámozása (fogyasztó számára történő felkínálás) forgalmazásnak minősül a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 2. § r) pontja alapján: valamely termék vállalkozás által - értékesítés, fogyasztás vagy használat céljára ellenérték fejében vagy ingyenesen - történő rendelkezésre bocsátása, ideértve a fogyasztó számára történő felkínálást is.
A BM OKF illetékes szerve - mint piacfelügyeleti hatóság - ellenőrizheti a forgalomba vagy beépítésre kerülő termék tűzvédelmi, biztonságossági követelményeknek való megfelelőségét.
A piacfelügyeleti ellenőrzés kiterjedhet:
arra, hogy kitől (gyártó, forgalmazó, importőr) származik a termék;
arra, hogy a termék, mely gazdasági szereplő részére került értékesítésre;
a termék biztonságosságának ellenőrzésére,
a termék egészségre gyakorolt hatásának ellenőrzésre,
a termék megfelelőségének ellenőrzésére,
a termék dokumentációjának ellenőrzésére,
a jogsértéssel érintett felhasználók, fogyasztók számára,
a jogsértéssel érintett felhasználók, fogyasztók érdekei sérelmének mértékére,
a jogsértő állapot időtartamára,
a jogsértő magatartás kiterjedtségére és ismételt tanúsítására,
a jogsértéssel elért előnyök mértékére,
a forgalmazás módjára,
a jogsértéssel érintett termékről szóló tájékoztatók, leírások tartalmára,
a megfelelőségigazolás, teljesítménynyilatkozat, vagy a tűzvédelmi megfelelőségi tanúsítvány tartalmára,
a jogsértéssel érintett termék árára,
a jogsértéssel érintett termékből gyártott, forgalomba hozott, forgalmazott, betervezett, beépített vagy felhasznált mennyiségre,
a jogsértéssel érintett termék műszaki specifikációknak való megfelelőségére,
a termék potenciális környezetkárosító hatására.
A piacfelügyeleti hatóság jogosult:
tájékoztatást kérni a gyártótól, a gyártó által meghatalmazott képviselőtől, az importőrtől és a forgalmazótól,
a helyszínen méréssel ellenőrizni a termék megfelelőségét,
laboratóriumi vizsgálat, megfelelőségértékelő szervezet általi vizsgálat vagy a hatóság mérése céljából, jegyzőkönyv felvétele mellett ingyenes mintát és ellenmintát venni,
a súlyos veszélyt jelentő terméket lefoglalni, és azt a jogsértést elkövető gazdasági szereplő költségére megsemmisíteni,
belépni a termék biztonságosságának ellenőrzéséhez szükséges valamennyi helyiségbe, telephelyre, akadályoztatás esetén a rendőrséget igénybe venni,
az ellenőrzés lefolytatásához szükséges hang- és képfelvételt készíteni,
a biztonságossági vizsgálathoz szükséges időtartamra ideiglenes intézkedéssel az áru forgalmazását, reklámozását, illetve kiállításon való bemutatását megtiltani, ha az áru biztonságosságához alapos kétség fér.
A piacfelügyeleti ellenőrzés módja:
helyszíni szemle,
adat, információ, irat bekérése,
meghallgatás.
A piacfelügyeleti eljárás lezárása:
A lefolytatott piacfelügyeleti ellenőrzések alapján a BM OKF Tűzmegelőzési Főosztály országos hatáskörben az ellenőrzés alá vont termék, gyártó, forgalmazó, vonatkozásában az alábbi döntéseket hozhatja:
a termék használatából származó veszélyre vonatkozó figyelmeztető tájékoztatás elhelyezését írja elő,
széles körű tájékoztatást rendelhet el úgy, hogy a termék használatából származó veszélyről időben és megfelelő módon - szükség esetén a rádiós vagy audiovizuális lineáris médiaszolgáltatásban vagy sajtótermékben - a fogyasztók vagy a felhasználók értesüljenek,
a termék forgalomba hozatalát, reklámozását korlátozhatja vagy megtilthatja, és a tilalom betartásához szükséges kísérő intézkedéseket vezethet be,
a már forgalomba hozott termék forgalomból való kivonását rendelheti el, és előírhatja az erről való tájékoztatást,
elrendelheti a termék visszahívását, vagy - ha ez indokolt - a gazdasági szereplőkkel együttműködve megszervezheti a termék fogyasztóktól vagy felhasználóktól történő visszahívását és környezetvédelmi szempontok figyelembevételével történő megsemmisítését, valamint ellenőrizheti ezek végrehajtását,
határidő tűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezheti a gazdasági szereplőt azzal, hogy a gazdasági szereplő a hibák, hiányosságok megszüntetése érdekében tett intézkedéséről köteles értesíteni a piacfelügyeleti hatóságot,
a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötheti vagy megtilthatja a termék forgalmazását, értékesítését,
bírságot szabhat ki.
Ügyintézési határidő: 60 nap
Jogorvoslat:
A döntés közlésétől számított 30 napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással annak bírósági felülvizsgálata kérhető a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságnak címzett, de a BM OKF-re benyújtott, vagy ajánlott levélként postára adott, 30.000 forint illetékbélyeggel ellátott keresetlevéllel.
Vonatkozó jogszabályok: